Diseño y validación de estrategias didácticas para la implementación de la alfabetización visual en educación media superior

Authors

  • Ivonne Esparza Morales Universidad Autónoma de Nuevo León
  • Angélica Vences-Esparza Universidad Autónoma de Nuevo León

DOI:

https://doi.org/10.54167/rei.v2i2.1744

Keywords:

Lecturabilidad icónica, Alfabetización visual, Alfabetización informacional, Imagen, Nuevas estrategias de enseñanza, Estudiantes de Educación Media Superior

Abstract

This thesis is based on the current problem where a visual dependence is observed, which is increasing, since society has a greater capacity for instantaneous and universal communication, where visual reading takes on a notable role, especially in young populations that are they unconsciously delve into iconic language and, therefore, demand that educational systems must address the didactic problems that image treatment requires. For this purpose, it was proposed as a general objective of this research, to design didactic strategies that allow visual literacy, having as participants, 45 students of upper secondary education studying the first semester, in the city of Chihuahua, Mexico. The methodology that characterizes this thesis focuses on a qualitative approach and an interpretive paradigm, applying as the main method, action research in three moments of action: (1) application of a first questionnaire for diagnostic purposes to identify the level of reading comprehension of iconic texts; (2) delivery of three workshops to obtain proficiency in iconic reading on development of intellectual capacities, development of affective capacities, and development of aesthetic and psychomotor capacities; and (3) application of a second questionnaire for the purpose of observing change after the workshops were given; Alternatively, some complementary techniques were used, such as: follow-up evaluation, field diary, participatory observation and semi-structured interview with the group teacher to learn about their beliefs, opinions and experiences on visual literacy. The main findings of the research are focused on the analysis of results, which allowed us to observe behaviors that denote the presence of visual literacy in upper secondary education students, as well as, based on the training offered, observe an ordering in the forms of reaction to new situations related to iconic reading, in addition to concluding that the development of this type of competences contribute to the critical sense of understanding and composition of visual representations in all educational stages and demand the preparation of teachers as a fundamental condition on the new forms teaching.

, alfabetización visual, imagen, nuevas estrategias de enseñanza, estudiantes de educación media superior.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ivonne Esparza Morales, Universidad Autónoma de Nuevo León

Es Maestra en Educación Superior por la Universidad Autónoma de Chihuahua (UACH) y Doctora en Filosofía con Acentuación en Estudios de la Educación por la Universidad Autónoma de Nuevo León (UANL), México. Es profesora-investigadora a tiempo completo en la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Autónoma de Chihuahua (UACH), México, además, es Secretaria Administrativa de la misma. Su línea de investigación se centra en el estudio de la alfabetización visual (lectura icónica), temática de la cual ha desarrollado diversas publicaciones científicas.

Angélica Vences-Esparza, Universidad Autónoma de Nuevo León

Doctora en Educación por la Universidad Autónoma de Tamaulipas, Directora de Planeación y Desarrollo Institucional en la Universidad Autónoma de Nuevo León (UANL), Profesora-investigadora de Tiempo Completo en la Licenciatura en Educación y núcleo académico básico en maestría y doctorado, Facultad de Filosofía y Letras UANL, líder del cuerpo académico Cambio Educativo: actores, discursos y prácticas.

References

Aceituno, M. L. (2019). Universidad Nacional de Quilmeshttp://libros.uvq.edu.ar/spm/222_alfabeto_visual.html 

Arias Villamar, J., Revuelta, F., Acosta, M. y Rivera Mieles, A. B. (2021). Alfabetización visual. Actas de Diseño, (37), 142-147. https://dspace.palermo.edu/ojs/index.php/actas/article/view/5587/8338 

Bilgic, I. D. (2024). The impact of contextual, multimodal language input and child’s inhibitory control on the development of early literacy Skills [Tesis Master of Science, Middle East Technical University]. https://tinyurl.com/ypju35ak

Bruner, J. (1984). Acción, pensamiento y lenguaje. Alianza.

Bruner, J. y Kenney , H. (1966). The development of the concepts of order and proportion in children. Wiley.

Camba, M. E. (2008). La importancia de la lectuea de imagenes, Las imágenes, recurso invalorable para incorporar a la tarea áulica. La Lectura, 10(10), 84-88. https://aal.idoneos.com/revista/ano_10_nro._10/lectura_de_imagenes/  

Campbell, C. y Olteanu, A. (2024). The Challenge of Postdigital Literacy: Extending Multimodality and Social Semiotics for a New Age. Postdigit Sci Educ., 6, 572–594 https://doi.org/10.1007/s42438-023-00414-8

Colle de Sch, R. (1998). Iniciación al lenguaje de la imagen. Universidad Católica de Chile.

Cruz Pérez, M. A., Pozo Vinueza, M., Aushay Yupangui, H. R. y Arias Parra, A. D. (2019). Las Tecnologías de la Información y de la Comunicación (TIC) como forma investigativa interdisciplinaria con un enfoque intercultural para el proceso de formación estudiantil. E-Ciencias de la Información, 9(1), 44-59. https://doi.org/10.15517/eci.v1i1.33052    

Debes, J. (1968). Some foundation for visual literacy. Audiovisual Instruction, (13), 961-964.

Dondis, D. (2020). La sintaxis de la imagen. Gustavo Gili.

Eco, U. (1999). La estructura ausente. Lumen.

Encabo Fernández, E. y Jerez Martínez, I. (2013). Lingüística aplicada y alfabetización visual. el desarrollo de la competencia intercultural. Revista Nebrija de Lingüstica Aplicada a la Enseñanza de las Lenguas, (13), 1-9. https://www.nebrija.com/revista-linguistica/files/articulosPDF/articulo_53204f670b221.pdf  

Esparza Morales, I. (2016). Valores de lectura icónica en estudiantes universitarios: identificación y desarrollo de propuestas [Tesis de Maestría en Educación Superior, Universidad Autónoma de Chihuahua].

Fandos Garrido, M. (2003). Formación basada en las Tecnologías de la Información y Comunicación: Análisis didáctico del proceso de enseñanza-aprendizaje [Tesis, Doctorado, Universidad Rovira I Virgili].

Guilar, M. E. (2009). Las ideas de Bruner: "de la revolución cognitiva" a la "revolución cultural". Educere, 13(44), 235-241. https://www.redalyc.org/pdf/356/35614571028.pdf  

Gutiérrez Vargas, M. E., Camargo López, J. y Guerrero Andrade, M. (2004). Alfabetización visual, lenguaje visual e imagen. Ponencia presentada en el IV Congreso Nacional y Tercero Internacional "Retos y Expectativas de la Universidad", Universidad Autónoma de Cohauila, febrero 25-28.

Hashimoto, F., Onishi, Y., Ote, K., Tashima, H., Reader, A. J. y Yamay, T. (2024). Deep learning‑based PET image denoising and reconstruction: A review. Radiological Physics and Technology, 17, 24–46. https://doi.org/10.1007/s12194-024-00780-3

Herzig, J., Lang, O., Ofek, E., Szpekor, I., Yarom, M., Bitton, Y., Changpinyo, S. y Aharoni, R. (2024). What You See is What You Read?: Improving Text-Image Alignment Evaluation. Ponencia presentada en la 37th Conference on Neural Information Processing Systems (NeurIPS 2023). https://tinyurl.com/4ebzjmex 

Hortin, J. (1981). Investigation of the research, practices and theoris of visual literacy-newletter. Visual literacy-the theorical fundation, 1-3.

International Visual Literacy Association. (2012). What is Visual Literacy? http://ivla.org/new/what-is-visual-literacy-2/  

Iskakova, A. Z., Bulatbayeva, K. N., Alkaya, E., Sultanbekova, S. A. (2024). Assessing the Impact of Reading Tasks and Cognitive Strategies on Students’ Functional Literacy Development. Scientific and Pedagogical Journal Bilim, (3), 28-46. https://doi.org/10.59941/2960-0642-2024-3-28-46

Jaedun, A., Nurtanto, M., Mutohhari, F., Saputro, I. N. y Kholifah, N. (2024) Perceptions of vocational school students and teachers on the development of interpersonal skills towards Industry 5.0, Cogent Education, 11(1), 2375184. https://doi.org/10.1080/2331186X.2024.2375184 

Kuo-Wei, L. y Yao-Fen, T. (2024). Driving the dual Learning process of management knowledge: A social cognitive theory perspective. The International Journal of Management in Education, 22(1), 100940. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2024.100940

Lizarazo, D. (2004). Iconos, figuraciones, sueños: Hermenéutica de las imágenes. Siglo XXI.

López-García, A. y Miralles-Martínez, P. (2024) Does Perception Determine Knowledge? Evaluation of the Implementation of Historical Thinking as a Factor for Socio-Cultural Sustainability. Sustainability, 16, 9517. https://doi.org/10.3390/su16219517

Malykhin, O. (2024). Students’ visual literacy development in primary school: the influence of teachers’ ability to visualize educational information. Proceedings of the International Scientific Conference, Volume I, May 24th (pp. 465-475). https://doi.org/10.17770/sie2024vol1.7913 

Martínez-Carratalá, F. A., Miras, S., and Rovira-Collado, J. (2024). Multimodal literacy development through wordless albums in Primary Education teacher trainees. Revista de Investigación Educativa, 42(2), 1-15. https://doi.org/10.6018/rie.563971

Maspul, K. A. (2024). Using Interactive Language Development Tools to Enhance Cognitive and Literacy Skills in K-12 Education. J-SHMIC: Journal of English for Academic, 11(1), 20-35.  https://journal.uir.ac.id/index.php/jshmic

Miguel-Revilla, D., López Torres, E., Ortuño-Molina, J. y Molina-Puche, S. (2024). Cultural heritage and iconic elements for history education: a study with primary Education prospective teachers in Spain. Humanities and Social Science Communications, 11, 1590. https://doi.org/10.1057/s41599-024-04123-w

Morales Morales, M. (2004). Lenguaje y conocimiento común y especializado. Revista Interamericana de Bibliotecología, (27), 45-72. https://www.redalyc.org/pdf/1790/179017785003.pdf  

Nuhoğlu Kibar, P. (2023). The effect of instruction enriched with simple or complex visuals on developing visual literacy skills. Journal of Visual Literacy, 42(2), 89–109. https://doi.org/10.1080/1051144X.2023.2222260

Nuttall, L. (2024). Experiencing Mind Style: From Iconicity to Sensory Simulation. En Pillière, L., Sorlin, S. (eds). Style and Sense(s). Palgrave Macmillan, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-54884-0_7

Pantoja, M., Duque, L. y Correa, J. (2013). Modelos de estilos de aprendizaje: una actualización para su revisión y análisis. Revista Colombiana de Educación, 79-105. https://doi.org/10.17227/01203916.64rce79.105   

Pujiana, E., Rohaeti, E., Suyanta, S., Asmiati, L., Sari, D. R. y Syahana, S. (2024). The Role of Communication Skills in Guided Inquiry Process to Improve Critical Thinking Skills. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 10(3), 1458–1464. https://doi.org/10.29303/jppipa.v10i3.6351

Reddy, P., Sharma, B., Chaudhary, K., Lolohea, O. y Tamath, R. (2023). Visual literacy shown through a magnifying lens by high school students. Interactive Technology and Smart Education, 20(4), 493-511. https://doi.org/10.1108/ITSE-01-2022-0007 

Scotto, S. C. (2024). Iconic Intuitions about Linguistic Meanings. RHV, (24), 73-103. https://doi.org/10.22370/rhv2024iss24pp73-103 

Serafini, F. (2017). Visual Literacy. Oxford Research Encyclopedia of Education. https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190264093.013.19 

Shtaltoyna, Y., Rodriguez Carreon, V., Lindencrona, F. y Donald, W. (2024). Cognitive skills within the Inner Development Goals (IDG) Framework: Empowering stainable careers and sustainable Development. GILE Journal of Skills Development, 4(1), 74-94. https://doi.org/10.52398/gjsd.2024.v4.i1.pp74-94

Sipii, V., Deshchenko, O., Honcharova, N., Hrytsenko, A. y Hrytsiuk, O. (2024). Analysis of the prospects for the development of soft skills in future education: Trends and risks. Conhecimento & Diversidade, Niterói, 16(44), 107-128. https://doi.org/10.18316/rcd.v16i44.12035 

Unal, M. (2024). An investigation of the relationship between secondary school students' visual literacy levels and their attitudes towards digital images. International Journal of Technology in Education and Science (IJTES), 8(4), 710-724. https://doi.org/10.46328/ijtes.598

Valiente Fandiño, L. M. (2016). Leer imágenes para leer el mundo, la lectura icónica desde una estrategia pedagógica basada en expresiones artísticas en el jardín infantil corpohunza [Tesis de Licenciatura en Educación, Universidad Distrital Francisco José de Caldas]. Repositorio institucional: https://repository.udistrital.edu.co/items/288a68af-ab49-41d1-9f2d-5222e34eee95 

Zunzunegui, S. (2010). Pensar la imagen. Cátedra.

Published

2024-12-21

How to Cite

Esparza Morales, I., & Vences-Esparza, A. (2024). Diseño y validación de estrategias didácticas para la implementación de la alfabetización visual en educación media superior. Revista Estudios De La Información, 2(2), 99–114. https://doi.org/10.54167/rei.v2i2.1744
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    0
  • PDF (Español)
    0
  • EPUB (Español)
    0
  • HTML (Español)
    0

Metrics

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.