Promoting reading for the development of information skills in Mexican higher education
DOI:
https://doi.org/10.54167/rei.v2i2.1720Keywords:
Reading promotion, development of information skills, reading competence information literacyAbstract
Training of readers should be a systematic process addressed from different angles, such as the library and the academic environment (therefore, the curriculum), a situation that seems not to occur due to a complete disconnection between both scenarios. To diagnose this situation and the possibility of offering alternative solutions, a research was developed to analyze the relationship between reading promotion activities in a university environment in relation to the information skills development program of the library system. To do so, a research proposal was generated with a mixed model of two independent stages, descriptive, correlational, non-experimental and cross-sectional, taking as a study area the Autonomous University of San Luis Potosí (Mexico) through its library system, identifying two interest groups: (1) students of the Mechatronics Engineering program; and (2) librarians differentiated in different work positions, according to their responsibility and experience. The findings identified allowed, through a study of users, to identify the reading patterns of students, as well as the qualitative visions that arose from librarians, both in terms of the interpretation of current conditions and their possible solutions. The research concludes with the integration of possible alternatives to achieve results with greater impact, moving from the mere process of promoting reading to conditions of training in reading, as a systematic process by linking the library with various academic sectors, not as an intention but as an objective reality.
Downloads
References
Alfaro López, H. G. (2006). Bahloul Joëlle. Lecturas precarias. Estudio sociológico sobre los “poco lectores”: Reseña. Investigación bibliotecológica, 20(41), 209-213. https://www.scielo.org.mx/pdf/ib/v20n41/v20n41a10.pdf
Ali, R., Abu-Hassan, N., Md Daud, M. Y. y Jusoff, K. (2010). Information Literacy Skills of Engineering Students. IJRRAS, 5(3), 264-270. http://eprints.utm.my/37881/2/IJRRAS_5_3_08.pdf
Álvarez Zapata, D. (2018). La formación de lectores en la biblioteca: Una breve reflexión con enfoque politológico. En E. M. Ramírez Leyva, La biblioteca universitaria como espacio de formación de lectores (pp. 1–16). UNAM, Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información. http://ru.iibi.unam.mx/jspui/handle/IIBI_UNAM/L157
Argüelles, J. D. (2015). Por una universidad lectora (4a ed.). Laberinto Editores.
Argüelles, J. D. (2020). ¿Qué leen los que no leen? (2a ed.). Paidós.
Ávila Camacho, L. (2007). La participación del profesional en bibliotecología en los programas para el fomento a la lectura [Tesis de Maestría en Bibliotecología y Estudios de la Información, Universidad Nacional Autónoma de México]. http://132.248.9.195/pd2007/0619534/Index.html
Ballester, J. e Ibarra, N. (2013). La tentación diabólica de instruirse: Reflexiones a propósito de la educación lectora y literaria. OCNOS: Revista de Estudios sobre Lectura, 10, 7–26. https://doi.org/10.18239/ocnos_2013.10.01
Campos Fernández-Figares, M. (2016). Cartografías Lectoras. https://cartografiaslectoras.com/inicio/
Cassany, D. (2006). Tras las líneas sobre la lectura contemporánea. Anagrama.
Ceretta, M. G., Canzani Cuello, J. y Cabrera Castiglioni, M. (2016). Competencias lectoras y competencias en información: Espacios de convergencia. Ciência da Informação, 45(2), 62-73. https://doi.org/10.18225/ci.inf.v45i2.3802
CERLALC y UNESCO. (2011). Metodología común para explorar y medir el comportamiento lector. CERLALC. https://tinyurl.com/58hkemaj
Champlain College Incorporated. (2021). Information Literacy Program. https://tinyurl.com/bdhaa9ut
Colomer, T. (2001). La enseñanza de la literatura como construcción de sentido. Lectura y Vida: Revista Latinoamericana de lectura, 22(1), 1-19. http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a22n1/22_01_Colomer.pdf
Kidd, D. C. y Castano, E. (2013). Reading Literary Fiction Improves Theory of Mind. Science, 342(6156), 377–380. https://doi.org/10.1126/science.1239918
Consejo Nacional para Asuntos Bibliotecarios de las Instituciones de Educación Superior (2020). CONPAB-IES. http://conpab.org.mx/index.html
Cuevas Cerveró, A. y Marzal García-Quismondo, M. A. (2007). La competencia lectora como modelo de alfabetización en información. Anales de Documentación, (10), 49-70. https://www.redalyc.org/pdf/635/63501004.pdf
Esparza-Morales, I., Tarango, J. y Machin-Mastromatteo, J. D. (2017). Valores de lectura icónica en estudiantes de educación superior: identificación y desarrollo de propuestas. Revista General de Información y Documentación, 27(2), 341-364. https://doi.org/10.5209/RGID.58207
Gil Flores, J. (2011). Hábitos lectores y competencias básicas en el alumnado de educación secundaria obligatoria. Educación XX1, 14(1), 117-134. https://doi.org/10.5944/educxx1.14.1.274
Goodman, K. S. (1982). El proceso de lectura: Consideraciones a través de las lenguas y del desarrollo. https://tinyurl.com/4rsyrhmj
Higuera Guarín, G. Y. (2016). De la estética de la recepción a la animación a la lectura: Consideraciones teóricas para una propuesta de animación de la lectura literaria en espacios no convencionales. La Palabra, 28, 187–200. https://doi.org/10.19053/01218530.4815
Lau, J. (2007). Directrices sobre desarrollo de habilidades informativas para el aprendizaje permanente. IFLA. https://tinyurl.com/2sy7av55
López Novoa, I. L., Padilla Guzmán, M., Juárez de la Cruz, M. E., Panduro Tenazoa, N. M., Ramírez Flores, N. y Morales Aquituari, C. J. (2023). Exploring New Horizons in Education through Innovation. Migration Letters, 20(8), 1133.1144. https://tinyurl.com/5c6xzeb2
Marciales Vivas, G. P., Barbosa Chacón, J. W., & Castañeda Peña, H. (2015). Desarrollo de competencias informacionales en contextos universitarios: Enfoques, modelos y estrategias de intervención. Investigación Bibliotecológica: Archivonomía, Bibliotecología e Información, 29(65), 39–72. https://doi.org/10.1016/j.ibbai.2016.02.014
Mazella, D., Heidel, L. y Ke, I. (2011). Integrating Reading, Information Literacy, and Literacy Studies Instruction in a Three-Way Collaboration. Learning Assistance Review, 16(2), 41–53. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ960454.pdf
Ministerio de la Educación. (2018). Marco de evaluación de la competencia lectora de PISA 2018. Oficina de Medición de la Calidad de los Aprendizajes. http://umc.minedu.gob.pe/wpcontent/uploads/2017/11/Marco-teorico-Pisa-2018.pdf
Mireles, C. y Meléndez, B. (2018). Lectura académica y literaria en la formación integral del estudiante: Experiencia en la Unidad Académica Multidisciplinaria Zona Media de la Universidad Autónoma de San Luis Potosí. https://ru.iibi.unam.mx/jspui/handle/IIBI_UNAM/CL1105
Morales, O. y Cassany, D. (2008). Leer y escribir en la universidad: Hacia la lectura y la escritura crítica de géneros científicos. Revista Memoralia, 5, 69–82. https://tinyurl.com/yafcfh9m
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos [OCDE]. (2012). Programa para la evaluación internacional de alumnos (PISA): PISA 2012—Resultados. OCDE. https://www.oecd.org/en/about/programmes/pisa/pisa-publications.html
Ramírez Leyva, E. M. (2016). De la promoción de la lectura por placer a la formación integral de lectores. Investigación Bibliotecológica: Archivonomía, Bibliotecología e Información, 30(69), 95–120. https://doi.org/10.1016/j.ibbai.2016.04.014
Red Internacional de Universidades Lectoras. (2021). Red Internacional de Universidades Lectoras. RIUL. https://universidadeslectoras.es/
Reis, G. A. y Duarte, A. B. S. (2017). Leitura e letramento informacional na universidade: Um hiato, um construto fragmentado ou um dilema? Informação & Informação, 22(3), 136–157. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2017v22n3p136
Robles, B. (2011). La entrevista en profundidad: Una técnica útil dentro del campo antropofísico. 18(52), 39-49. https://www.redalyc.org/pdf/351/35124304004.pdf
Rodríguez Gallardo, A. (2020). Alfabetización, lectura y sociedad: Una mirada desde la historia. UNAM, Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información. http://ru.iibi.unam.mx/jspui/handle/IIBI_UNAM/11
Shaimardanova, M., Akhmetova, L. y Nikishina, S. (2020). Socialization of Foreign University Students through the Formation of Reading Literacy. Journal of Social Studies Education Research, 11(1), 42–63. https://jsser.org/index.php/jsser/article/view/1133/432
Shenton, A. K. (2018). Reading in information behaviour and information literacy frameworks. Collection and Curation, 37(2), 60–64. https://doi.org/10.1108/CC-04- 2017-0013
Sunaga, K. (2016). The Survey of the Information Literacy among Students and Teachers. Educational Reform Journal, 1(2), 49–55). https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED574564.pdf
University of Houston. (2019). University of Houston: ENGL Course Descriptions. https://uh.edu/academics/catalog/colleges/las/courses/engl/index.php
Uribe Tirado, A. (2012). Niveles de desarrollo de los programas de formación en habilidades informativas: Alfabetización informacional en universidades mexicanas según la información de sus sitios Web. Investigación Bibliotecológica. Archivonomía, Bibliotecología e Información, 26(58), 121. https://doi.org/10.22201/iibi.0187358xp.2012.58.35255
Vallés Arándiga, A. (2005). Comprensión lectora y procesos psicológicos. LIBERABIT, 11, 49-61. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=68601107
Vázquez Campos, J. E. (2016). Alfabetización informativa, lectura y escritura en la Universidad Autónoma de San Luis Potosí: Hacia una universidad lectora. Universidad Autónoma de San Luis Potosí.
Volpi, J. (2018). Leer la mente: El cerebro y el arte de la ficción. Alfaguara.
Wiggins, G. y McTighe, J. (2017). Enseñar a través de la comprensión: Modelo por diseño. Trillas.
Zamora Barragán, E. (2018). Promoción de la lectura por placer, como formación integral de lectores desde la biblioteca universitaria. En La biblioteca universitaria como espacio de formación de lectores. Universidad Nacional Autónoma de México. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información. http://ru.iibi.unam.mx/jspui/handle/IIBI_UNAM/L157
Zayas, F. (2015). La competencia lectora según PISA: Reflexiones y orientaciones didácticas. Graó. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=506047
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract0
-
PDF (Español)0
-
EPUB (Español)0
-
HTML (Español)0