Governance of electoral preferences, consensus and voting intention

Gobernanza de las preferencias electorales, consenso e intención de voto

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.54167/tch.v12i2.147

Palabras clave:

Internet, representations, preferences, expectations, intentions, model

Resumen

The political system in which it is possible to observe the similarities and differences between groups for and against presidential candidates based on processes of negotiation, mediation, conciliation and arbitration around the management and administration of Information Technologies and Communication is known as governance. This is a growing phenomenon as local or federal elections approach and digital networks are exacerbated as instruments for the promotion or dissuasion of a candidate. In this sense, the objective of the study was to optimize the Governance instrument of the Cyber Political Culture of Carreón (2016) in order to pay the reliability and validity of it; explore the relationship between preferences and expectations regarding voting intentions in a non-probabilistic sample of students using digital networks. From a structural model it was found that the consensus expectation factor determined the intentions to vote. The scope and limits of the exploratory factor analysis of main axes with a simple and oblique promax rotation regarding the confirmation of an orthogonal structure are discussed.

DOI: https://doi.org/10.54167/tch.v12i2.147

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

Aboelmaged, M. G. & T. R. Gebba. 2013. Mobile Banking Adoption: An Examination of Technology Acceptance Model and Theory of Planned Behavior. International Journal of Business Research 2(1):35-50. https://doi.org/10.24102/IJBRD.V2I1.263

Abu, F., A. Yunus, I. Majid, J. Jabar, H. Sakidin & A. Ahmad. 2014. Technology Acceptance Model (TAM): Empowering smart customer to participate in electricity supply system. Journal of Technology Management and Technopreneurship 2(1):85-94. https://jtmt.utem.edu.my/jtmt/article/view/59

Ballester, R., M. Gil, S. Gómez & B. Gil. 2010. Propiedades psicométricas de un instrumento de evaluación de la adicción al cibersexo. Psicothema 22(4):1048-1053. https://www.psicothema.com/pi?pii=3839

Carreón, J. 2016. Desarrollo humano: Gobernanza, Desarrollo Local y Emprendimiento Social. Escuela Nacional de Trabajo Social-UNAM. ISBN 9786070280924.

Chuo, Y., C. Tsai, Y. Lan & C. Tsai. 2011. The effect of organizational support, self-efficacy and computer anxiety on the usage intention of e–learning system in hospital. African Journal of Business Management 5(14):5518-5523. https://academicjournals.org/journal/AJBM/article-abstract/6048B0822847

Fenoll, V. 2011. Usuarios activos y pasivos. La interactividad de la audiencia en los medios digitales. El caso de la Fórmula 1 en Valencia. Aposta. Revista de Ciencias Sociales 51:1-26. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=495950247002

Fuente, A., J. Herrero & E. Gracia. 2010. Internet y apoyo social: sociabilidad online y ajuste psicosocial en la sociedad de la información. Acción Psicológica 7(1):9-15. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=344030763003

García, C. 2007. La percepción de utilidad del comercio electrónico. Enseñanza e Investigación en Psicología 12(2):409-420. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29212214

García, C. 2008. La brecha digital de las generaciones futuras. Entelequia 8:61-72. https://tinyurl.com/34wjubss

García, C. 2011. Estructura del consumo electrónico. Psicología Política 9(26):74-82. http://www.psicopol.unsl.edu.ar/pdf/agosto11_nota6.pdf

García, C. 2012. Estructura híbrida de los determinantes sociodemográficos del consumo electrónico. Revista de Psicología GEPU 3 (2): 43-53. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4392264

García, C. 2014. Actitud hacia la utilidad y el riesgo en las redes sociales. Folios. Revista de la Facultad de Comunicaciones 29: 91-103. https://revistas.udea.edu.co/index.php/folios/article/view/18292

García, C., J. Carreón, J. Hernández, J. Bustos, M. Bautista, A. Méndez & M. Morales. 2013. Confiabilidad y validez de un instrumento de medición de búsqueda en Internet. Revista de Psicología de la Universidad de Antioquia 5(1): 27-34. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2145-48922013000100003

García, C., J. Carreón, J. Hernández, J. Bustos, M. Morales & G. Limón. 2013. Dimensiones utilitarista y eficientista del uso de Internet. Revista Visión Gerencial 2:281-292. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=465545894002

García, C., J. Carreón, J. Hernández, G. Limón, M. Montero & J. Bustos. 2013. Determinantes perceptuales de la intención de uso de Internet para el desarrollo del capital humano. Forum Empresarial 18(1): 95-117. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=63129311004

García, C., J. Carreón, J. Hernández, M. Montero & J. Bustos. 2012. Confiabilidad y validez de un instrumento que mide la percepción de eficiencia en el uso de Internet en una biblioteca pública de México, Distrito Federal. Invurnus 7(2):3-11.

Groshek, J. 2011. Media, instability, a democracy: examining the granger causal relationships of the 122 countries from 1943-2003. Journal of Communication 61(6): 1161-1182. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2011.01594.x

Kwak, D.H. & S. R. McDaniel. 2011. Using an extended Technology Acceptance Model in exploring antecedents to adopting fantasy sports league websites. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship 12(3): 43-56. https://doi.org/10.1108/IJSMS-12-03-2011-B005

López, L. & J. López. 2011. Los modelos de adopción de tecnologías de información desde el paradigma actitudinal. Cad. EBAPE Br 9(1):176-196. https://doi.org/10.1590/S1679-39512011000100011

Mao, Y., M. Richter, K. Burns & J. Chaw. 2012. Homelessness coverage, social reality, and media ownerships: comparing a national newspaper with to regional newspapers in Canada. Mass Communication & Journalism 2(7):1-7. https://doi.org/10.4172/2165-7912.1000119

Nisbet, E., E. Stoycheff & K. Pearce. 2012. Internet use and democratic demand: a multinational, multinivel model of Internet use and citizen attitudes about democracy. Journal of Communication 62(2): 249-265. https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2012.01627.x

Núñez D., E. Ochoa, J. Vales, M. Fernández & G. Paz. 2013. Actitudes y hábitos asociados al uso de las TIC’s en alumnos de psicología. Psicología para América Latina 25: 91-114. https://tinyurl.com/2p8szpjv

Orantes, S. 2011. Viabilidad del “Modelo de la Aceptación de la Tecnología” en las empresas mexicanas. Una aproximación a las actitudes y percepciones de los usuarios de las tecnologías de la información. Revista Digital Universitaria 12(1): 1-15. https://www.revista.unam.mx/vol.12/num1/art08/art08.pdf

Phan, K. & T. Daim. 2011. Exploring technology acceptance for mobile services. Journal of Industrial Engineering and Management 4(2): 339-360. https://www.jiem.org/index.php/jiem/article/view/294

Sandoval, R. & N. Saucedo. 2010. Grupos de interés en las redes sociales: el caso de Hi5 y Facebook en México. TECNOCIENCIA Chihuahua 4(3): 132-141. https://doi.org/10.54167/tch.v4i3.709

Shrrof, R., C. Denenn & E. Ng. 2011. Analysis of the Technology Acceptance Model in examining student’s behavioral intention to use an e-portfolio system. Australasian Journal of Educational Technology 27(4): 600-618. https://doi.org/10.14742/ajet.940

Simsek, A. 2011. The relationships between computer anxiety and computer self-efficacy. Contemporary Educational Technology 2(3): 177-187. https://dergipark.org.tr/en/pub/cet/issue/25725/271437

Teh, P., C. Chong, C. Yong & S. Yew. 2010. Internet self–efficacy, computer self–efficacy, and cultural factors on knowledge sharing behavior. African Journal of Business Management 4(18): 4086-4095. https://academicjournals.org/journal/AJBM/article-abstract/D17D3C617910

Wong, K.T., R. Osman, P. Goh & M. Rahmat. 2013. Understanding student teacher’s behavioral intention to use technology: Technology Acceptance Model (TAM) validation and testing. International Journal of Instruction 6(1): 89-104. https://eric.ed.gov/?id=ED539841

Yaghoubi, N. & E. Bahmani. 2010. Factors affecting adoption of online banking. An integration Technology Acceptance Model and Theory of Planned Behavior. International Journal of Business and Management 5(9):159-165. https://doi.org/10.5539/ijbm.v5n9p159

Descargas

Publicado

2018-11-09

Cómo citar

Martínez Muñoz, E., Morales Flores, M. de L., & García Lirios, C. (2018). Governance of electoral preferences, consensus and voting intention: Gobernanza de las preferencias electorales, consenso e intención de voto. TECNOCIENCIA Chihuahua, 12(2), 76–85. https://doi.org/10.54167/tch.v12i2.147
Metrics
Vistas/Descargas
  • Resumen
    313
  • PDF
    50
  • HTLM
    12

Métrica

Artículos más leídos del mismo autor/a