Methodological proposal for the development of media competence diagnoses in university students

Authors

  • Liliana Lerma Garcia Colegio de Bachilleres del Estado de Chihuahua

DOI:

https://doi.org/10.54167/rei.v2i2.1740

Keywords:

Media competence, media education, media literacy, information literacy, digital literacy, university students

Abstract

Today's society has a close relationship with the media, which, in addition to offering valid and false information, are characterized by an excess of available content, leading citizens to make decisions without the need for sufficient media competence. Given this problem, the condition observed by university students is a cause for concern, so this descriptive and explanatory proposal presents the methodology to be followed in the construction and validation of an instrument to diagnose media competence in the following aspects: (1) feasibility of the instrument; (2) guidelines for the development of diagnoses based on the conditions of university students at different times in their training process; (3) analysis of the mastery of media competence in its various dimensions; and (4) identification of guidelines for the development of training processes based on the results obtained. Among the main findings, a standard instrument is presented, which will allow the necessary adjustments for the generation of new proposals. It is concluded that various limitations of this type of proposals are present, which, although they illustrate specific processes, the constant media evolution makes it necessary to demand substantial changes in the methodology and specific indicators, which can easily become obsolete. In addition, the difficulty of collecting data to obtain diagnoses with sufficient validity is questioned.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Liliana Lerma Garcia, Colegio de Bachilleres del Estado de Chihuahua

Es Ingeniera en Sistemas Computacionales (Software) y Maestra en Educación Superior, ambos por la Universidad Autónoma de Chihuahua (UACH), México. Actualmente se desempeña como docente en el Colegio de Bachilleres del Estado de Chihuahua (COBACH), con experiencia previa como Jefa de Materia del área de Físico-Matemáticas en la misma institución, también, ha prestado sus servicios profesionales en el Laboratorio de Innovación de Experiencias de Aprendizaje (LINNEA) de la UACH en las áreas de pedagogía y didáctica, e investigación educativa en el área tecnológica; y en la IEU Universidad (Sede Puebla) como asesor académico modalidad ejecutiva online. Ha participado como ponente en diversos congresos y tiene diversas publicaciones científicas sobre el tema de competencias mediáticas.

References

Aguaded, I., Marín-Gutiérrez, I. y Caldeiro-Pedreira, M.-C. (2018). Desarrollo de la competencia mediática en el contexto Iberoamericano. Letral, (20), 156-182. http://dx.doi.org/10.30827/RL.v1i20.7814

Aguaded, I., García-Ruiz, R. y Gozálvez, V. (2014). La competencia mediática como reto para la educomunicación: Instrumentos de evaluación. Cuadernos Info, (35), 15-27. https://doi.org/10.7764/cdi.35.623

Alonso-Ferreiro, A. y Gewerc, A. (2016). Alfabetización mediática en la escuela primaria: Estudio de caso en Galicia. Revista Complutense de Educación, 29(2), 407-421. https://doi.org/10.5209/RCED.52698

Álvarez-Arregui, E., Arreguit, X., Grossi, B., Madrigal-Maldonado, R. y Rodríguez-Martín, A. (2017). Ecosistemas de formación y competencia mediática: Valoración internacional sobre su implementación en la educación superior. Comunicar, (51), 105-114. https://doi.org/10.3916/C51-2017-10

Ambros, A. y Breu, R. (2011). 10 ideas clave para educar en medios de comunicación: la educación mediática. Grao. https://www.grao.mx/libros/10-ideas-clave-educar-en-medios-de-comunicacion-2094

Avello Martínez, R., López Fernández, R., Cañedo Iglesias, M., Álvarez Acosta, H., Granados Romero, J. F. y Obando Freire, F. M. (2013). Evolución de la alfabetización digital: nuevos conceptos y nuevas alfabetizaciones. MediSur, 11(4), 450-457. http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/2467

Castellana, M., Sánchez-Carbonell, X., Graner, C. y Beranuy, M. (2007). El adolescente ante las tecnologías de la información y la comunicación: internet, móvil y videojuegos. Papeles del Psicólogo, 28(3), 196-204. https://www.papelesdelpsicologo.es/contenido?num=1125

Castro, A., Renés, P. y Phillippi, A. (2016). La educación mediática en el currículum escolar. Journal of Media Literacy, 15(2), 18-27. https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.2.5629

Chequeando. (2020). Alfabetización mediática e informaciona: Lecciones de intervenciones en el mundo. Luminate. https://chequeado.com/wp-content/uploads/2020/02/Alfabetizacion-Mediatica-info-literacy.pdf

Corona-Rodríguez, J. M. (2021). The importance of Media Information Literacy in the context of a pandemic: An update proposal and new questions. Diálogos sobre Educación, 12(22), 1-11. https://doi.org/10.32870/dse.v0i22.979

Gabelas Barroso, J. (2009). Pantallas y jóvenes en el ágora del nuevo milenio. Revista Cubana de ACIMED, 22(1), 79-90. http://scielo.sld.cu/pdf/aci/v22n1/aci07111.pdf

García Ávila, S. (2017). Alfabetización digital. Razón y Palabra, 21(98), 66-81. https://revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/1043/1030

García, V., Aquino, S. y Ramírez, N. (2016). Programa de alfabetización digital en México: Análisis comparativo de las competencias digitales entre niños de primaria. CPU-e Revista de Investigación Educativa, 23, 20-44. https://www.redalyc.org/pdf/2831/283146484003.pdf

Garro-Rojas, L. (2020). Alfabetización mediática en América Latina: Revisión de literatura: Temas y experiencias. Revista Educación, 44(1), 1-12. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.37708

González Campos, D., Olarte Dussán, F. y Corredor Aristizábalac, J. (2017). La alfabetización tecnológica: De la informática al desarrollo de competencias tecnológicas. Estudios Pedagógicos XLIII(1), 193-212. https://www.redalyc.org/pdf/1735/173553246012.pdf

González Ortiz, J. J., Sánchez Marín, F. J., Castejón, M. A. y Noguera, J. M. (Coord.) (2012), I Jornadas de Buenas Prácticas Docentes Metodologías Activas en la Universidad. Universidad Católica de Murcia. https://tinyurl.com/4xy5pthf

González-Fernández, N., Ramírez-García, A. y Salcines-Talledo, I. (2018). Competencia mediática y necesidades de alfabetización audiovisual de docentes y familias españolas. Educación XX1, 21(2), 301-321. https://doi.org/10.5944/educXX1.16384

IAB México (2024). Estudios de tendencias 2024. https://www.iabmexico.com/estudios/estudio-de-tendencias-2024/

IAB México (2020). Estudio de consumo de medios y dispositivos entre internautas mexicanos 2020. https://www.iabmexico.com/

INEGI (2017). Encuesta en hogares sobre disponibilidad y uso de las tecnologías de la información (ENDUTIH) https://www.inegi.org.mx/programas/dutih/2022/

International Telecomunications Union (2016). Measuring the Information Society report. IJU. https://www.itu.int/en/ITUD/Statistics/Documents/publications/misr2016/MISR2016-w4.pdf

Islas, O. (2012). Los estudios de hábitos y percepciones de los mexicanos sobre internet y diversas tecnologías asociadas: World Internet Project México en el período 2009-2011. ComHumanitas, 3(3), 153-162. https://tinyurl.com/4vuya75z

Islas, O. (2015). Cifras sobre jóvenes y redes sociales en México. Entretextos, 7(19), 1–16. https://doi.org/10.59057/iberoleon.20075316.201519484

Lee, A. Y. L. y So, C. Y. K. (2014). Alfabetización mediática y alfabetización informacional: similitudes y diferencias. Comunicar: Revista Científica de Educomunicación, 21(42), 137-146. http://dx.doi.org/10.3916/C42-2014-13

Lotero-Echeverría, G., Romero-Rodriguez, L. y Pérez-Rodriguez, A. (2019). Tendencias de las publicaciones especializadas en el campo de la educomunicación y alfabetización mediática en Latinoamérica. Revista Interface, 23, e18019 https://doi.org/10.1590/Interface.180193

Masterman, L. (1993). La revolución de la educación audiovisual. En R. Aparici Marino, La revolución de los medios audiovisuales (pp. 19-28). Editiciones de la Torre. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=10209

Peters, K. (2007). M-Learning: Positioning educators for a mobile, connected future. International Journal of Research in Open and Distance Learning. 8(2). https://doi.org/10.19173/irrodl.v8i2.350

Ramírez García, A., González Fernández, N. y Sedeño Valdellós, A. (2017). La competencia mediática en la población mayor. Diagnóstico de la realidad española. Signo y Pensamiento, 36(70), 94-111. https://www.redalyc.org/pdf/860/86052830005.pdf

Valdivia-Barrios, A., Pinto-Torres, D. y Herrera-Barraza, M. (2018). Alfabetización mediática y aprendizaje. Aporte conceptual en el campo de la comunicación-educación. Revista Electrónica Educare, 22(2), 1-16. http://dx.doi.org/10.15359/ree.22-2.8

Valle-Razo, A. L., Torres-Toukoumidis, A., y Romero-Rodríguez, L. M. (2020). Diseño de un instrumento para la evaluación de la alfabetización mediática en adolescentes. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 11(1), 28-55. https://doi.org/10.21501/22161201.3094

WIP-México (2013). Estudio 2013 de hábitos y percepciones de los mexicanos sobre Internet y diversas tecnologías asociadas. http://ww.wip.mx

Published

2024-12-13

How to Cite

Lerma Garcia, L. (2024). Methodological proposal for the development of media competence diagnoses in university students. Revista Estudios De La Información, 2(2), 72–98. https://doi.org/10.54167/rei.v2i2.1740
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    0
  • PDF (Español)
    0
  • EPUB (Español)
    0
  • HTML (Español)
    0

Metrics

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.