social parameters of academic capitalism
some questions
DOI:
https://doi.org/10.54167/qvadrata.v4i8.962Keywords:
Education, capitalism, assessment, certification, standardizationAbstract
The moral engineering of capitalism permeates not only the leading socioeconomic structures of the so-called postmodernity, but also impacts global educational models under a series of slogans that build, in parallel, an educational moral engineering. The notions of standardization, evaluation, quality, innovation, efficiency or certification have been consolidated as pedagogical flags of educational curricula and have threatened, for at least two decades, to perpetuate themselves hegemonically in policies and discourses on education throughout the world. This article reflects on the various causes and consequences of a project of labor and political domination in the social relations of education driven by a domesticating and bureaucratic neoliberal conception disguised as a progressive and democratic civilization
References
Baidou, Alain. (2017). La verdadera vida. Un mensaje a los jóvenes. Barcelona: Malpaso ediciones
Carrera, Pilar.; Luque, Eduardo. (2016). Nos quieren más tontos. La escuela según la economía neoliberal. Barcelona: El Viejo Topo
Díaz, Ángel. (2010). El docente y los programas escolares. Lo institucional y lo didáctico. UNAM
Fernández, Mariano. (1990). La cara oculta de la escuela. Educación y trabajo en el capitalismo. México: siglo XXI
García, Héctor.; Olmeda, Alfredo. (2016). Aprendiendo a obedecer. Crítica del sistema de enseñanza. Madrid: Ediciones La Neurosis o Las Barricadas.
Foucault, Michel. (1992). El orden del discurso. Buenos Aires: Tusquets
Holt, John. (1987). El fracaso de la escuela. Madrid: Alianza
Lenkersdorf, Carlos. (2007). “Lo que los Tojolabales nos enseñan”. Conferencia magistral con motivo de su homenaje en la UACM, Plantel del Valle, el jueves 26 de abril de 2007. Revista Pensares, Quehaceres. Núm.5.Ediciones Eón, Septiembre
López, Juan Martín. (2015). Un futuro en la garganta. Educación para otro mundo posible. México: Instituto Multidisciplinario de Especialización/ Universidad Iberoamericana Puebla/Ediciones La Biblioteca
Radetich, Horacio. (2013). De la duda a la decepción. Crisis actual de la educación en México. México: ediciones E y C