Socioeconomic effects on mexican students achievement, their educational opportunities and school trajectory

Authors

  • Jesús Salvador Rodríguez Cristerna Universidad Autónoma de Aguascalientes
  • Guadalupe Ruiz Cuéllar Universidad Autónoma de Aguascalientes
  • Luis Horacio Pedroza Zúñiga Universidad Autónoma de Baja California

DOI:

https://doi.org/10.54167/qvadrata.v2i4.640

Keywords:

academic achievement, socioeconomic level, educational equity, academic achievement assessments, Mexico

Abstract

In recent decades, large-scale academic achievement assessments have spread, and with them the number of educational studies examining the information collected. Through a documentary analysis, this article takes up a series of quantitative studies, to provide a view of how socioeconomic status affects Mexican students. Evidence of a meaningful and positive correlation between the student's socioeconomic level and academic achievement was found, with an exponential increase in achievement among the highest strata. Students’ socioeconomic status was combined within the classrooms, generating composition effects, which had a greater influence on academic achievement than the effects of the school itself. Additionally, Mexico was found to be one of the countries with heavier segregation within the school system, especially towards students from less favorable contexts, who had a greater probability of being grouped in highly marginalized schools. Likewise, these students had an even more deficient school trajectory, since half of them left the school system at fifteen years old. It concludes by highlighting the need to use the information from large-scale evaluations in favor of public policies that contribute to greater educational equity.

Author Biographies

Jesús Salvador Rodríguez Cristerna, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Maestro en Investigación Educativa por la Universidad Autónoma de Aguascalientes (UAA). Licenciado en Ciencias de la Comunicación por la Universidad Autónoma de Durango (UAD). Actualmente es Doctorante en Investigación Educativa por la UAA, institución donde también se ha desempeñado como asesor técnico. Su área de experiencia es el análisis de información, mediante la minería de datos, el análisis factorial y los modelos de ecuaciones estructurales. Su publicación más reciente fue “Presencia y uso de recursos virtuales entre los profesores universitarios”, en ¿Es útil formar investigadores de la educación?, editado por Salvador Camacho y Bonifacio Barba, UAA, 2018.

Guadalupe Ruiz Cuéllar, Universidad Autónoma de Aguascalientes

Socióloga. Maestra en Investigación en Ciencias del Hombre. Doctora en Educación. Profesora de Tiempo Completo en la Universidad Autónoma de Aguascalientes (UAA). Su trabajo de investigación se desarrolla fundamentalmente en las líneas de Evaluación Educativa y Estudios de la Práctica Docente. Entre sus publicaciones más recientes se encuentra: Ruiz, Guadalupe, Ma. Guadalupe Pérez y Paloma Prado. Marco de referencia para la evaluación de condiciones básicas para la enseñanza y el aprendizaje (ECEA) en primaria (Serie: Documentos Rectores). México: INEE, 2018.

Luis Horacio Pedroza Zúñiga, Universidad Autónoma de Baja California

Doctor en Ciencias Educativas. Investigador de tiempo completo en el Instituto de Investigación y Desarrollo Educativo (IIDE) de la Universidad Autónoma de Baja California (UABC) y miembro del Sistema Nacional de Investigadores (SIN). Colaboró en el Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación (INEE), donde realizó tres encuestas nacionales sobre recursos de las escuelas y prácticas docentes. Desde el Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI) participó en la realización del Censo de Escuelas, Maestros y Alumnos de Educación Básica. Se ha especializado en la investigación de la educación preescolar y la evaluación formativa de docentes y alumnos.

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Published

2020-12-13

How to Cite

Rodríguez Cristerna, J. S., Ruiz Cuéllar, G. ., & Pedroza Zúñiga, L. H. . (2020). Socioeconomic effects on mexican students achievement, their educational opportunities and school trajectory. Qvadrata, 2(4), 149–169. https://doi.org/10.54167/qvadrata.v2i4.640

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