Van Gogh children, Beethoven children: awakening artistic talent from an early age
DOI:
https://doi.org/10.54167/qvadrata.v6i12.1734Keywords:
arts, kindergarden education, creative thinking, artistic talentAbstract
This study shows the work where the objective was to analyze the impact that different recreational-pedagogical activities have on art in a preschool, which allow them to identify basic aspects of art for their training and creative thinking, thus evoking a development in skills. artistic skills to enhance their talent from an early age. The methodology is based on the logical framework for projects in the educational field, through a participatory action research design. With the participation of 36 second and third preschool students, observations and semi-structured interviews were carried out with educational personnel. Three categories were obtained, essential aspects of learning about the arts, creative thinking and artistic activity as a training field, where the students showed significant advances in the knowledge and identification of the basic aspects of the arts and also in creative thinking they achieved a change, according to the activities carried out and observed in the training session. It is concluded that there are significant results in the field of arts at this age, enhancing knowledge in this area, their development of cognitive, motor and social skills and the stimulation of creative thinking and also favoring their adequate understanding of the world around them.
References
Arnheim, R. (1993). Consideraciones sobre la educación artística. España. https://www.academia.edu/44954251/Consideraciones_sobre_la_Educaci%C3%B3n_Art%C3%ADstica_Rudolf_Arnheim
Checa, R., Díaz, V., Guzmán, L. y Olaya, M. (2017). El cerebro infantil necesita arte: Joaquín Lobato, pintor y poeta. Documentación. Consejería de Educación. Junta de Andalucía. Dirección general de innovación. https://acortar.link/1yl6O1
Cortés, G. (1997). Confiabilidad y validez en estudios cualitativos. Educación y ciencia, 1(15), 77-82. http://educacionyciencia.org/index.php/educacionyciencia/article/view/111
Díaz, A., Figueroa, S., Bigurra, R., y Fontecilla, H. (2020). El arte como herramienta para desarrollar la creatividad: una experiencia en un taller de expresión libre. Enseñanza e Investigación en Psicología, 2(2), 270-277. https://revistacneip.org/index.php/cneip/article/view/112
Díaz, A., y Ledesma, R. (2021). El arte y la creatividad en niños y jóvenes: procesos de transformación del espacio escolar y público. Revista Educación, 45(2), 1-33. https://www.redalyc.org/journal/440/44066178025/html/#redalyc_44066178025_ref5
Dinello, R. A. (2017). Pedagogía de la expresión. Revista Sudamericana de Educación, Universidad y Sociedad 5(1), 131-34. https://doi.org/10.48163/rseus.2017.51131-134.
Elías, J. (2017). Diseño y planificación de proyectos educativos. Una adaptación de la metodología de marco lógico al ámbito educativo. Universidad Autónoma de Ciudad Juárez.
Palacios, L. (2006). El valor del arte en el proceso educativo. Rencuentro. Análisis de Problemas Universitarios, (46), 36-44. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=34004607
Latorre, A. (2005). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa Graó.
León, P., Camargo, G., Gómez, J. (2019). El proyecto integral de artes: una alternativa para la intervención socioeducativa. CONISEN. Escuela Normal de Tecámac. http://www.conisen.mx/memorias2019/memorias/1/P008.pdf
Lowenfeld, V., y Lambert, B. (1947). Creative and Mental Growth, A textbook on Art Education. Mac Millan.
Morín, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Unesco. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000117740_spa
Mujica, A. (2012). Estrategias para estimular el dibujo en los estudiantes de educación inicial. Revista de Investigación, 36(77), 147-164. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1010-29142012000300009&lng=es&tlng=es.
Ortegón, E., Pacheco, J., y Prieto, A. (2015). Metodología del marco lógico para la planificación, el seguimiento y la evaluación de proyectos y programas. CEPAL. https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/2d86ecfb-f922-49d3-a919-e4fd4d463bd7/content
Rodríguez, G., y Ramírez, A. (2020). Estrategia pedagógica para el libre desarrollo artístico en la primera infancia. Sinergias educativas, 5(2), 361-365. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8485878
Solano, A., y Chornet, V. (2018). El arte en la primera infancia: propuestas destacables. Revista sobre la infancia y la adolescencia, 15, 70-97. https://doi.org/10.4995/reinad.2018.9600
Vásquez, M. (2017). Proyecto pedagógico. Arco iris. Las Artes Plásticas como Estimulación Creativa en la Educación Inicial. [Tesis de Licenciatura]. Universidad Tecnológica de Pereira. https://core.ac.uk/download/pdf/132572519.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Cynthia Jaqueline Pérez Ramírez, Diana Irasema Cervantes Arreola
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.