Digital competence in secondary basic education students:
: Analysis for the appropriation of ICT in a suburban area of Mexico
DOI:
https://doi.org/10.54167/rei.v2i1.1546Keywords:
Digital competence, digital knowledge, digital literacy, technological appropriation, secondary educationAbstract
Because new technologies have become a central element of the teaching and learning processes that occur at different educational and social levels, this type of research is important, the study of which aims to determine the conditions of literacy and digital skills in a group of third-grade secondary school students in the municipality of Nuevo Casas Grandes, Chihuahua, Mexico. Applying a mixed methodological model, information is collected through a questionnaire structured in categories that respond to a series of criteria to be met regarding competencies in Information and Communications Technologies (ICT). The instrument is applied in different stages that allow identifying aspects susceptible to change and that give rise to its adaptation according to the characteristics of the research context. The results obtained from this exercise were analyzed through the use of specialized statistical software, along with an observation process of the subjects involved that is contrasted with the analysis of documents considered relevant to the investigation and the fulfillment of its objectives. With the data obtained in these stages, the levels of access, use and appropriation of ICT are analyzed, from which it is deduced that the habits of use and consumption of this type of resources are oriented towards socialization and consultation. of information in a superficial way without implying a true appropriation of ICT. These results allow us to develop a proposed graduation profile in terms of digital skills for students who complete secondary education.
Downloads
References
Acosta–Silva, D. A. (2017). Tras las competencias de los nativos digitales: avances de una metasíntesis. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(1), 471-489. https://doi.org/https://dx.doi.org/10.11600/1692715x.1513014062016 ">https://doi.org/https://dx.doi.org/10.11600/1692715x.1513014062016
Avello Martínez, R., López Fernández, R., Cañedo Iglesias, M., Álvarez Acosta, H., Granados Romero, J. F., y Obando Freire, F. M. (2013). Evolución de la alfabetización digital: Nuevos conceptos y nuevas alfabetizaciones. Medisur, 11(4), 450-457. http://scielo.sld.cu/pdf/ms/v11n4/ms09411.pds">http://scielo.sld.cu/pdf/ms/v11n4/ms09411.pds
Ávila-Carreto, A., Castillo Vergara, I., y Vázquez Vega, S. L. (2022). La Nueva Escuela Mexicana ante la cultura digital: ¿Propuesta técnica o construcción conceptual? Congreso Internacional de Educación Evaluación 2022: Debates en Evaluación y Curriculum. https://centrodeinvestigacioneducativauatx.org/publicacion/pdf2022/A171.pdf ">https://centrodeinvestigacioneducativauatx.org/publicacion/pdf2022/A171.pdf
Castellano, N., y Díaz, B. (2020). Tecnologías de información y comunicación en la sociedad del conocimiento. Negotium: Revista de Ciencias Gerenciales, 16(47), 5-12. http://doi.org/10.5281/zenodo.4765991 ">http://doi.org/10.5281/zenodo.4765991
Colombia Digital. (2012, 1 de octubre). Apropiación de TIC para la inclusión social. https://colombiadigital.net/actualidad/articulos-informativos/item/3860-apropiacion-de-tic-para-la-inclusion-social.html ">https://colombiadigital.net/actualidad/articulos-informativos/item/3860-apropiacion-de-tic-para-la-inclusion-social.html
Diario Oficial de la Federación (2023 agosto 15). Plan de Estudio para la educación preescolar, primaria y secundaria. ACUERDO número 06/08/23. https://www.dof.gob.mx/2023/SEP/ANEXO_ACUERDO_080823_FASES_2_A_6.pdf ">https://www.dof.gob.mx/2023/SEP/ANEXO_ACUERDO_080823_FASES_2_A_6.pdf
Gamboa, C., Gutiérrez, M. (2012). Planes y programas de educación básica en México: Estudio teórico conceptual, de antecedentes, iniciativas presentadas en la LXI Legislatura y Derecho Comparado. http://www.diputados.gob.mx/sedia/sia/spi/SAPI-ISS-56-12.pdf ">http://www.diputados.gob.mx/sedia/sia/spi/SAPI-ISS-56-12.pdf
Gros, B. y Contreras, D. (2006) La alfabetización digital y el desarrollo de competencias ciudadanas. Revista Iberoamericana de Educación, (42), 103-125. https://rieoei.org/historico/documentos/rie42a06.pdf ">https://rieoei.org/historico/documentos/rie42a06.pdf
Kalman, J. (2021). Las tecnologías digitales en la escuela: antes y después de la pandemia de COVID-19. Revista Teias, 22(67), 382-398. https://doi.org/10.12957/teias.2021.62799 ">https://doi.org/10.12957/teias.2021.62799
Larraz, V. (2012). La competència digital a la Universitat [Tesis doctoral, Universidad de Andorra]. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:114649848 ">https://api.semanticscholar.org/CorpusID:114649848
Marín, V. I., & Castañeda, L. (2023). Developing Digital Literacy for Teaching and Learning. En O. Zawacki-Richter, & I. Jung, I. (eds) Handbook of Open, Distance and Digital Education (pp. 1-20). Springer, https://doi.org/10.1007/978-981-19-2080-6_64 ">https://doi.org/10.1007/978-981-19-2080-6_64
Mon, F. E. y Cervera, M. G. (2013). Competencia digital en la educación superior: Instrumentos de evaluación y nuevos entornos. Enl@ce: Revista Venezolana de Información, Tecnología y Conocimiento, 10(3), 29-43. https://www.redalyc.org/pdf/823/Resumenes/Resumen_82329477003_1.pdf ">https://www.redalyc.org/pdf/823/Resumenes/Resumen_82329477003_1.pdf
Morduchowicz, R. (2021). Competencias y habilidades digitales. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380113 ">https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000380113
Organización de las Naciones Unidas para la Cultura, las Ciencias y la Educación (2008a). El desafío mundial de la alfabetización: Perfil de alfabetización de jóvenes y adultos a mediados del Decenio de las Naciones Unidas de la Alfabetización 2003 – 2012. UNESCO. https://studylib.es/doc/4856074/el-desaf%C3%ADo-mundial-de-la-alfabetizaci%C3%B3n---unesdoc ">https://studylib.es/doc/4856074/el-desaf%C3%ADo-mundial-de-la-alfabetizaci%C3%B3n---unesdoc
Organización de las Naciones Unidas para la Cultura, las Ciencias y la Educación (2008b). Normas para competencias en TIC para docentes. UNESCO. https://www.campuseducacion.com/blog/wpcontent/uploads/2017/02/Normas_UNESCO_sobre_Competencias_en_TIC_para_Docentes.pdf ">https://www.campuseducacion.com/blog/wpcontent/uploads/2017/02/Normas_UNESCO_sobre_Competencias_en_TIC_para_Docentes.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Cultura, las Ciencias y la Educación (2016). Communication and Information. Media and Information Literacy. https://webarchive.unesco.org/web/20220331160123/http://www.unesco.org/new/en/communication-and-information/media-development/media-literacy/mil-as-composite-concept ">https://webarchive.unesco.org/web/20220331160123/http://www.unesco.org/new/en/communication-and-information/media-development/media-literacy/mil-as-composite-concept
Ramírez Martinell, A., Moorales, A., y Olguín, P. (2015). Marcos de referencia de saberes digitales. Revista de Educación Mediática y TIC, 4(2). 12-136. https://doi.org/10.21071/edmetic.v4i2.3965 ">https://doi.org/10.21071/edmetic.v4i2.3965
Romo, J. R., Tarango, J., Murguía Jáquez, L. P., y Ascencio Baca, G. (2012). Cibercultura estudiantil en comunidades académicas de universidades públicas mexicanas. Anales de Documentación, 15(1), 56-68. http://dx.doi.org/10.6018/analesdoc.15.1.138301 ">http://dx.doi.org/10.6018/analesdoc.15.1.138301
Secretaría de Educación Pública (2011). Plan de Estudios 2011: Educación Básica. SEP. https://www.gob.mx/sep/documentos/plan-de-estudios-educacion-basica-en-mexico-2011 ">https://www.gob.mx/sep/documentos/plan-de-estudios-educacion-basica-en-mexico-2011
Secretaría de Educación Pública (2017a). Aprendizajes Clave para la Formación Integral. Planes y programas de estudio para la educación básica. https://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/10933/1/images/Aprendizajes_clave_para_la_educacion_integral.pdf ">https://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/10933/1/images/Aprendizajes_clave_para_la_educacion_integral.pdf
Secretaría de Educación Pública (2017b). Nuevo Modelo Educativo: Resumen Ejecutivo. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/240629/1_Resumen_Ejecutivo__1_.pdf ">https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/240629/1_Resumen_Ejecutivo__1_.pdf
Secretaría de Educación Pública (2017c). Ruta de Implementación del Modelo Educativo. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/207248/10_Ruta_de_implementacio_n_del_modelo_educativo_DIGITAL_re_FINAL_2017.pdf ">https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/207248/10_Ruta_de_implementacio_n_del_modelo_educativo_DIGITAL_re_FINAL_2017.pdf
Secretaría de Educación Pública (2023). La Nueva Escuela Mexicana: principios y orientaciones pedagógicas. https://ecosistema.buap.mx/server/api/core/bitstreams/c208429a-2154-4d80-a3d5-b9ef68916dee/content ">https://ecosistema.buap.mx/server/api/core/bitstreams/c208429a-2154-4d80-a3d5-b9ef68916dee/content
Valencia-Molina, T., Serna-Collazos, A., Ochoa-Angrino, S., Caicedo-Tamayo, A. M., Montes-González, J. A., y Chávez-Vescance, J. D. (2016). Competencias y estándares TIC desde la dimensión pedagógica: una perspectiva desde los niveles de apropiación de las TIC en la práctica educativa docente. http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/pdf/Competencias-estandares-TIC.pdf ">http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/pdf/Competencias-estandares-TIC.pdf
Veytia Bucheli, M. G. (2015). Propuesta para evaluar las Competencias Digitales en los estudiantes de Posgrado que utilizan la plataforma Moodle. http://reposital.cuaed.unam.mx:8080/jspui/bitstream/123456789/3960/1/VE13.267.pdf">http://reposital.cuaed.unam.mx:8080/jspui/bitstream/123456789/3960/1/VE13.267.pdf
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract185
-
PDF (Español)12
-
EPUB (Español)0
-
HTML (Español)0