Didactic use of iconic media

Authors

  • Ivonne Esparza Morales Universidad Autónoma de Chihuahua
  • Javier Tarango Universidad Autónoma de Chihuahua https://orcid.org/0000-0002-0416-3400
  • Angélica Vences Esparza Universidad Autónoma de Nuevo León

DOI:

https://doi.org/10.54167/qvadrata.v4i8.1106

Keywords:

Visual literacy, image, iconic text, learning

Abstract

The accelerated growth of information and communication technologies brings with it the appearance of a new universal visual literacy, since the presence of the image in all its forms has become daily, which creates a heartfelt educational need, since , this visual expansion gives way to a new culture of the image, where it becomes imperative to think in terms of the image, considering its characteristics and particularities, giving way to the creation of ideas and thoughts. The rise of educating in and with the image seeks that, through visual representations, students are able to decipher messages, transmit them and develop their critical thinking through a new literacy called visual literacy

Author Biography

Javier Tarango, Universidad Autónoma de Chihuahua

Profesor-Investigador de tiempo completo en la Universidad Autónoma de Chihuahua (UACH), México; miembro del Sistema Nacional de Investigadores (SNI, Nivel II); líder del Cuerpo Académico Consolidado UACH-088 ‘Estudios de la Información’. Doctorado en Educación (UACH); Maestría en Ciencias de la Información (Universidad de Guanajuato, México); Maestría en Desarrollo Organizacional (Universidad de Monterrey, México). Labora en la UACH desde 1996 y está adscrito a los programas académicos de Maestría en Innovación Educativa y Doctorado en Educación, Humanidades y Arte (ambos programas reconocidos por el Programa Nacional de Posgrados de Calidad - PNPC)

References

Barragán, R., y Gómez, W. (2012). El lenguaje de la imagen y el desarrollo de la actitud crítica en el aula: propuesta didáctica para la lectura de signos visuales. íkala Revista de lenguaje y cultura, 81-94.

Camba, M. E. (2008). La importancia de la lectrua de imagenes, Las imágenes, recurso invalorable para incorporar a la tarea áulica. Asociación argentina de lectura, 84-88. Obtenido de Asociación Argentina de Lectura: http://aal.idoneos.com/revista/

ano_10_nro._10/lectura_de_imagenes/

Costa, J. (1971). La imagen y el impacto psico-visual. Barcelona: Zeus.

Dondis, D. (2020). La sintaxis de la imagen. Barcelona: Gustavo Gili.

Durán, T. (2002). Leer antes de leer. España : Anaya.

Ferreira, E. (2011). Alfabetización digital: ¿De qué estamos hablando? Educação e Pesquisa, São Paulo, v.37, 423-438.

Joliberte, J. (1998). Interrogar y producir textos auténticos: vivencias en el aula. Chile: Dolmen Estudio.

Lizarazo, D. (2004). Iconos, figuraciones, sueños: Hermenéutica de las imágenes. México: Siglo XXI.

Nazareno Taddei, J. L. (1979). Educar con la imagen: panorama metodológico de educación a la imagen y con la imagen. Madrid: Marava.

Ong, W. (2000). Oralidad y escritura, tecnologías de la palabra. México: Fondo de cultura económica. Real Academia Española. (2022 de 04 de 26). Real Academia Española. Obtenido de Asociación de academias de la lengua española : https://dle.rae.es/leer

Valiente Fandiño, L. M. (2016). Leer Imágenes para Leer El Mundo, la Lectura Icónica desde una Estrategia Pedagógica Basada en Expresiones Artísticas en el Jardín Infantil Corpohunza. Obtenido de Universidad Distrital Francisco José de Caldas - Biblioteca UDFJC: https://repository.udistrital.edu.co/handle/11349/3721?show=full

Zunzunegui, S. (1992). Pensar la imagen. Madrid. Madrid: Cátedra.

Published

2022-12-28

How to Cite

Esparza Morales, I., Tarango, J., & Vences Esparza , A. . (2022). Didactic use of iconic media. Qvadrata, 4(8), 75–84. https://doi.org/10.54167/qvadrata.v4i8.1106

Similar Articles

<< < 1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.