Escenarios que se presentan en distintas instituciones de nivel superior, en la formación de investigadores

Authors

  • Gloria Antonieta Martínez Caro Universidad La Salle Chihuahua

DOI:

https://doi.org/10.54167/qvadrata.v4i8.990

Keywords:

Research, Research Professor, Training of researchers, teaching work, researcher

Abstract

The study is a previous advance, on an investigation referring to the training of researchers in a private university in Chihuahua, Mexico, it is carried out, analyzing the panorama of different universities, referring to the training of researchers, taking into account, other investigations around this theme, visualizing the circumstances that both students and teachers live in the different educational establishments when training or being trained as researchers, in addition to identifying how teaching work is combined with research. It should be noted that it is a documentary bibliographical study in which research published by different authors is taken as a basis, denoting the events that took place in the educational institutions that they refer to in their studies, to later identify experiences that help to verify if there is a common pattern in the training of researchers, regardless of the institution where this activity is carried out. Within the findings, it was possible to see that there is a similarity in terms of the inexperience of the professors in research, that it is necessary to combine the activity of teaching and research, and that those professors who really have experience in research manage to make their teachers fall in love. students and train true researchers.

 

References

Andrade, R. A., y González, S. M. (2015). La formación en investigación en una maestría del área de educación en el estado de Querétaro. XIII Congreso Nacional de Investigación Educativa (pág. 10). Chihuahua: COMIE. Obtenido de http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v13/doc/0591.pdf

Arriaga, E. G. (2005). Una aproximación a la formación de investigadores desde el Nivel Medio Superior de la UAEM. Toluca: Universidad Autónoma del Estado de México.

Baptista L, P., y Mezza, M. D. (2015). Formación de investigadores y comunidades en la Sociedad Científica Antonio Alzate. Xlll Congreso Nacional de investigación Educativa (pág. 10). Chihuahua: COMIE.

Bravo, S. (2017). Desafios de la formación para la investigación educativa en posgrado en padagogía de la FES Aragón UNAM. XIV Congreso nacional de investigación educativa (pág. 11). San Luis Potosí: COMIE.

Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. Buenos Aires: siglo xxi editores, s.a. de c.v.

García, M. D., Rodríguez, M., y Juárez, C. (2015). Las nuevas funciones del investigador educativo en las sociedades del conocimiento. Xlll Congreso Nacional de Investigación Educativa (pág. 10). Chihuahua: COMIE.

Garcia-Valcárcel, A. (2008). Investigación y tecnologías de la información y comunicación al servicio de la innovación educativa. Salamanca: Universidad de Salamanca.

Gutiérrez R., M. F. (2006). Investigación y razonamiento científico, Una propuesta para el enriquecimiento de la docencia. En J. J. Giraldo huertas, & G. R. Fernando, Docencia: investigación, liderazgo e incertidumbre (pág. 75). Bogotá: Universidad Cooperativa de Colombia.

Ortiz, E. P., y Bernal, M. (2000). importancia de la incorporación temprana a la investigación científica en la Guadalajara: Universidad de Guadalajara.

Pinto , J. E., Adriana, P. C., y Rodríguez, J. (2015). La enseñanza de la investigación en la universidad autónoma de Yucatán. Xiii Congreso Nacional de Investigación Educativa (pág. 12). Chihuahua: COMIE.

Rocha, A. (2019). El profesor investigador ante el reto de la vinculación de la docencia con la investigación. XV Congresos Nacional de Investigación Educativa (pág. 8). Acapulco, Guerrero: COMIE

Ruiz, M., Duarte, R. A., y Ávila, N. A. (2015). El investigador educativo: Análisis de la intencionalidad en su quehacer. Xlll Congreso nacional de investigación educativa Chihuahua (pág. 9). Chihuahua: COMIE.

Ruiz, L. M., Duarte, B. R., y Ávila, C. N. (2015). El investigador educativo: Análisis de la intencionalidad en su quehacer. Xlll Congreso nacional de investigación educativa Chihuahua (pág. 9). Chihuahua: COMIE.

Segura, A. M. (2008). ¿La Docencia y la Investigación son aspectos complementarios? Investigaciones Andina. Obtenido de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0124-81462008000200004

Vega, S. (2019). La formación de investigadores: debate, construcción y consensos. En D. Arzola Franco, Procesos formativos en la investigación educativa. Diálogos, reflexiones, convergencias y divergencias (págs. 75-91). Chihuahua: Red de investigadores Educativos de Chihuahua A. C.

Published

2022-12-28

How to Cite

Martínez Caro, G. A. (2022). Escenarios que se presentan en distintas instituciones de nivel superior, en la formación de investigadores. Qvadrata, 4(8), 13–25. https://doi.org/10.54167/qvadrata.v4i8.990

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.