social parameters of academic capitalism

some questions

Authors

  • Ernesto Ramirez Vicente Universidad Autónoma de Tlaxcala

DOI:

https://doi.org/10.54167/qvadrata.v4i8.962

Keywords:

Education, capitalism, assessment, certification, standardization

Abstract

The moral engineering of capitalism permeates not only the leading socioeconomic structures of the so-called postmodernity, but also impacts global educational models under a series of slogans that build, in parallel, an educational moral engineering. The notions of standardization, evaluation, quality, innovation, efficiency or certification have been consolidated as pedagogical flags of educational curricula and have threatened, for at least two decades, to perpetuate themselves hegemonically in policies and discourses on education throughout the world. This article reflects on the various causes and consequences of a project of labor and political domination in the social relations of education driven by a domesticating and bureaucratic neoliberal conception disguised as a progressive and democratic civilization

References

Baidou, Alain. (2017). La verdadera vida. Un mensaje a los jóvenes. Barcelona: Malpaso ediciones

Carrera, Pilar.; Luque, Eduardo. (2016). Nos quieren más tontos. La escuela según la economía neoliberal. Barcelona: El Viejo Topo

Díaz, Ángel. (2010). El docente y los programas escolares. Lo institucional y lo didáctico. UNAM

Fernández, Mariano. (1990). La cara oculta de la escuela. Educación y trabajo en el capitalismo. México: siglo XXI

García, Héctor.; Olmeda, Alfredo. (2016). Aprendiendo a obedecer. Crítica del sistema de enseñanza. Madrid: Ediciones La Neurosis o Las Barricadas.

Foucault, Michel. (1992). El orden del discurso. Buenos Aires: Tusquets

Holt, John. (1987). El fracaso de la escuela. Madrid: Alianza

Lenkersdorf, Carlos. (2007). “Lo que los Tojolabales nos enseñan”. Conferencia magistral con motivo de su homenaje en la UACM, Plantel del Valle, el jueves 26 de abril de 2007. Revista Pensares, Quehaceres. Núm.5.Ediciones Eón, Septiembre

López, Juan Martín. (2015). Un futuro en la garganta. Educación para otro mundo posible. México: Instituto Multidisciplinario de Especialización/ Universidad Iberoamericana Puebla/Ediciones La Biblioteca

Radetich, Horacio. (2013). De la duda a la decepción. Crisis actual de la educación en México. México: ediciones E y C

Published

2022-12-28

How to Cite

Ramirez Vicente, E. (2022). social parameters of academic capitalism: some questions. Qvadrata, 4(8), 87–106. https://doi.org/10.54167/qvadrata.v4i8.962

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.