Fashion advertising violence against body diversity. The need in Mexico for an Antiphotoshop Law

Authors

  • Juan Pablo Mendez Universidad Tecnológica de Chihuahua

DOI:

https://doi.org/10.54167/qvadrata.v3i5.812

Keywords:

Anti-photoshop law, Advertising, Fashion, Body, Edited photography, Graphic violence

Abstract

Violence towards the acceptance of the diversity of the body is presented in most advertising, a propaganda that homogenizes and stereotypes both the models it uses and the recipient of its messages, leaving a narrow framework of appreciation on the corporeal form. The objective of this text is to argue, justify and verify the need to implement the “Antiphotoshop Law” in fashion advertising photographs in Mexico as a preventive and initial measure to ensure that recipients, readers, have a thoughtful interpretation of alterations and editions made in the fashion photographs that are exposed in the public or virtual sites or formats that are used for the projection of these images. The methodology used for the present work is the theoretical crossroads to achieve argumentative sustainability on violence towards the diverse body form. It is concluded that the application of this norm can foster in individuals a personal and social appreciation that excludes the standardization of the characteristics that make up a stereotyped body, helping to improve self-esteem.

Author Biography

Juan Pablo Mendez, Universidad Tecnológica de Chihuahua

Doctor en Educación, Artes y Humanidades de la Facultad de Filosofía y Letras por parte de la Universidad Autónoma de Chihuahua, México. Sus investigaciones abordan temas sobre fotografía, cuerpo y sociedad. Maestro en Artes por la Facultad de Artes de la uach y Licenciado en Diseño Gráfico por la Universidad icel. Actualmente, miembro del Sistema Nacional de Investigadores de Ciencia y Tecnología. Además, imparte las materias de mercadotencia digital y diseño gráfico en la Universidad Tecnológica de Chihuahua. Colaborador del Cuerpo Académico con las líneas de investigación: Mercadotecnia-Investigación de mercados y Publicidad en la utch. En la Universidad La Salle de Chihuahua, es docente de la materia de semántica en la maestría de publicidad. En licenciatura imparte fenomenología, metodología y fotografía. Beneficiario del programa: Fondo Municipal para Artistas y Creadores, conducido por el Instituto de Cultura del Municipio de Chihuahua con el proyecto Chihuahua en el tiempo; compendio de fotografías de edificios históricos

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Published

2021-06-28

How to Cite

Mendez, J. P. (2021). Fashion advertising violence against body diversity. The need in Mexico for an Antiphotoshop Law. Qvadrata, 3(5), 49–63. https://doi.org/10.54167/qvadrata.v3i5.812

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