Design of materials for activities asynchronous corals mediated by Digital Educational Resources linked to the UNAM`s Faculty of Music

Authors

  • María Eugenia Cadena-Guzmán Universidad Intercontinental
  • Mariela González-López Universidad Intercontinental

DOI:

https://doi.org/10.54167/qvadrata.v5i10.1519

Keywords:

Digital Educational Resources, Musical education, Choral Ensembles, MaRco project, Extended Classroom

Abstract

The teaching of the performing arts in the 21st century shows a new paradigm with the incorporation of ICT in the teaching processes. This documentary research shows a description of the characteristics of the materials designed for asynchronous choral activities mediated by Digital Educational Resources, characterizing the teaching-learning process and exposing the characteristics of the suggested Ubiquitous learning software, as well as the observed results of this process and presented in the same observed collection. Finally, the teaching and learning of choirs through ICT and extended classrooms that require less training time and as an option to study fragments or pieces and even as an option to deliver projects for evaluation.

References

Bates, A. W. (2009). La tecnología en la enseñanza abierta y la educación a distancia. 2ª edición. Trillas.

Baez, L. (2019). La capilla de música y la fiura del maestro de capilla en la catedral de Jaén del s. XVIII. Revista AV Notas, No. 8 ISS: 25.29-8577. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7505274.pdf

Borgobello, A., Sartori, M., y Sanjurjo, L. (2020). Entornos virtuales de enseñanza y aprendizaje. Experiencias y expectativas de docentes universitarios de Rosario, Argentina. Espacios en blanco. Serie indagaciones, 1(30), 41-58. https://doi.org/10.37177/UNICEN/EB30-263.

Buendía, L. Colás, M.P: y Hernández, F. (1999). Métodos de investigación en psicopedagogía. España: McGraw-Hill.

Cadena-Guzmán, M. (2008). Análisis del fenómeno del coro vocacional como educción integral dentro del tiempo libre. [Tesis de Licenciatura, Universidad Autónoma de México]. http://132.248.9.195/ptd2008/noviembre/0635607/Index.html

Carbajal, A. (2005). El coro como herramienta pedagógica. Tesis Digital. http://132.248.9.195/ptb2005/01325/0351506/Index.html

Callejas Cuervo, M., Hernández Niño, E. J., y Pinzón Villamil, J. N. (2011). Objetos de aprendizaje, un estado del arte. Entramado, 7(1), 176-189. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=265420116011

Carrasco, S., Baldivieso, S., y Di Lorenzo, L. (2016). Formación en investigación educativa en la sociedad digital. Una experiencia innovadora de enseñanza en el nivel superior en el contexto latinoamericano. RED.

Revista de Educación a Distancia, (48), 1-19. https://www.redalyc.org/

articulo.oa?id=54743590006

Fuster, D. E. (2019). Investigación cualitativa: Método fenomenológico hermenéutico. Propósitos y Representaciones, 7(1), 201–229. https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.267

González-López, M. (2021). Meco: metodología competencial para el aprendizaje permanente y conectivismo. RETOS XXI, 5

Isaacs, D. (1980). La educación de las virtudes humanas. Tomo I. Ed. EUNSA. Pamplona.

Jaraba, M. (1989). Teoría y práctica del canto coral. Ed. Alpuerto-Istmo, Madrid, 1989.

Ornelas, C. (2009). El Sistema Educativo Mexicano. La transición de fin de siglo, México: CIDE, NAFINSA, Fondo de Cultura Económica, pp. 95-105.

Palazón Herrera, J., (2013). ¿Es efectivo el podcasting/vodcasting? Investigación-acción en el Aula de Música en Educación Secundaria. PixelBit. Revista de Medios y Educación, (43), 51-64. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36828074005

Sandia Saldivia, B., & Montilva Calderón, J. (2020). Tecnologías Digitales en el Aprendizaje-Servicio para la Formación Ciudadana del Nuevo Milenio. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(1), 129-148. https://doi.org/10.5944/ried.23.1.24138

Tapia Sasot, M. R., (2020). Un itinerario digital para el aprendizaje-servicio ubicuo. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(1), 111-128.https://doi.org/10.5944/ried.23.1.25389

UNAM, FaM. Ventanilla Virtual. Convocatoria de Ingreso a Ciclo Propedéutico 2023. https://www.enmvirtual.net/archivos/AE2023CP_2023_2024_web.pdf

UNAM, FaM. Conjuntos Corales I. Programa de Asignatura www.fam.unam.mx/div/ofer_edu/prope/prope_web/pdf/educ_music/semestre_3/conj_corales_1.pdf.

Vargas, T. (2003). Escuelas multigrados: cómo funcionan? Reflxión a partir de la experiencia evaluativa de Proyecto Escuelas Multigrado Innovadoras. UNESCO. Dominican Republic, Secretaria de Estado de Educación, Facultad Latinoamericana de Ciencia Sociales. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000137497.locale=es

Willems, E. (1979). Las bases psicológicas en la educación musical. Ed. EUDEBA. Buenos Aires. P.10

Published

2024-03-29

How to Cite

Cadena-Guzmán, M. E. ., & González-López, M. (2024). Design of materials for activities asynchronous corals mediated by Digital Educational Resources linked to the UNAM`s Faculty of Music. Qvadrata, 5(10), 161–185. https://doi.org/10.54167/qvadrata.v5i10.1519

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.