The role of higher education institutions in the promotion of scientific culture: perspectives of possible influence

Authors

  • María Noemí Albarrán Granados Tecnológico Nacional de México. Instituto Tecnológico de León
  • Javier Tarango Universidad Autónoma de Chihuahua

DOI:

https://doi.org/10.54167/qvadrata.v5i9.1158

Keywords:

scientific culture, scientific literacy, scientific dissemination, knowledge society, higher education

Abstract

This article proposes a theoretical approach to the study of scientific culture through various concepts expressed by different authors, as well as the identification of theoretical features in which multiple visions are shown and do not necessarily coincide. In addition, it links the concept of scientific culture with the role played by higher education institutions in the implementation of strategies for its development, mainly from two fundamental perspectives: (1) those focused on their own growth, manifested in students, teachers and researchers; and (2) the possibility of contributing through actions of scientific acculturation in society in general. The article concludes that, regardless of the broad challenges that all this represents, the identified proposals fail to jump from the theoretical initiative to the implementation for the solution of concrete problems

Author Biography

Javier Tarango, Universidad Autónoma de Chihuahua

Profesor-Investigador de tiempo completo en la Universidad Autónoma de Chihuahua (UACH), México; miembro del Sistema Nacional de Investigadores (SNI, Nivel II); líder del Cuerpo Académico Consolidado UACH-088 ‘Estudios de la Información’. Doctorado en Educación (UACH); Maestría en Ciencias de la Información (Universidad de Guanajuato, México); Maestría en Desarrollo Organizacional (Universidad de Monterrey, México). Labora en la UACH desde 1996 y está adscrito a los programas académicos de Maestría en Innovación Educativa y Doctorado en Educación, Humanidades y Arte (ambos programas reconocidos por el Programa Nacional de Posgrados de Calidad - PNPC)

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Published

2023-06-27

How to Cite

Albarrán Granados, M. N. ., & Tarango, J. (2023). The role of higher education institutions in the promotion of scientific culture: perspectives of possible influence. Qvadrata, 5(9), 15–28. https://doi.org/10.54167/qvadrata.v5i9.1158

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