To Cock a Gun: Notes on 4 Nodal Novels in the Mexican Narconarrative (1967-2004)

Authors

  • Rosendo Damián Soto Salgado Universidad Autónoma de Baja California Sur

DOI:

https://doi.org/10.54167/qvadrata.v4i7.1005

Keywords:

narconarratives, mexican novel, contemporary literature

Abstract

In this essay I intend to briefly analyze what I consider to be the great milestones of the first drug-trafficking novels in Mexico based on their influence on the national and international literary scene, both as shapers of a form and/or theme as a successful sales product. (both formulas defined by a consort of copycats). My objective is to point out the original literary aspects that rule this influence starting on what is written by specialists on the subject and my own reflections. This foundation analysis will help to understand the vitality of this literary theme or the mere passing fad of an overcome editorial product.

Author Biography

Rosendo Damián Soto Salgado, Universidad Autónoma de Baja California Sur

Estudió la Licenciatura en Lengua y Literatura, la Maestría en Estudios Sociales y Humanísticos de Frontera y el Doctorado en Desarrollo Sustentable y Globalización en la UABCS, en donde es docente en el Área de Humanidades y en donde además forma parte del Seminario de Investigación del Cuerpo Académico de Estudios Humanísticos desde el 2004. Ha sido ponente en varios congresos especializados en literatura y ha escrito en algunas publicaciones acerca de temas literarios

References

Badiou, A. (2005) El siglo. Buenos Aires: Manantial.

Bolaño, R. (2004) 2666. Barcelona, Anagrama.

Campbell, F. (2014-I) La era de la criminalidad. México, FCE.

Fuentes Kraffczyk, F. O. (2013) Apuntes para una poética de la narcoliteratura. Guanajuato: Universidad de Guanajuato.

García Ramírez, F. (1 de mayo de 2011). Contrabando de Víctor Hugo Rascón Banda, Fiesta en la madriguera de Juan Pablo Villalobos. Letras Libres, https://letraslibres.com/revista-mexico/contrabando-de-victor-hugo-rascon-banda-fiesta-en-la-madriguera-de-juan-pablo-villalobos/

Herlinghaus, H. (2013) Narcoepics: A Global Aesthetics of Sobriety. New York: Bloomsbury.

Nacaveva, A. (1962) Diario de un narcotraficante. Sinaloa: COSTA-AMIC.

Olvera, R. G., (2013) Sólo las cruces quedaron. Literatura y narcotráfico, Chihuahua: Instituto Chihuahuense de la Cultura / Ficticias.

Palaversich, D. (2010). Narcoliteratura ¿De qué más podríamos hablar?. Tierra Adentro (167-168), pp. 54-63.

Pérez-Reverte, A. (2002) La reina del sur. Madrid: Alfaguara.

Rascón Banda, H. (1991) Contrabando. México: Planeta.

Saviano, R. (2014). CeroCeroCero. Cómo la cocaína gobierna el mundo. Barcelona: Anagrama.

Valencia, S. (2010) Capitalismo Gore. Madrid: Melusina.

Zavala, O. (2018) Los cárteles no existen. Narcotráfico y cultura en México. México: Malpaso.

Published

2022-06-30

How to Cite

Soto Salgado, R. D. . (2022). To Cock a Gun: Notes on 4 Nodal Novels in the Mexican Narconarrative (1967-2004). Qvadrata, 4(7), 215–225. https://doi.org/10.54167/qvadrata.v4i7.1005

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.