Social function of public libraries in Mexico and review of the current use of physical spaces

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54167/rei.v2i1.1578

Keywords:

Public libraries, social function of the library, library spaces, library trends, library innovation

Abstract

The public library is practically the only viable scenario for society in general to have access to information, however, it is a field of study of library science where less development has been shown compared to other libraries, such as university or university libraries. specialized, to indicate the most notable. This qualitative research with an analytical and descriptive approach, develops a documentary analysis through which it aims to dimension the Mexican public library from various contemporary perspectives: (1) conceptual condition in order to identify the elements that distinguish it in light of its adaptation to the new social demands in access to information; (2) the characterization based on institutional proposals on its functional conditions according to the demands of the 21st century; (3) identification of trend and innovation elements in consideration of their adaptive capacity to change; (4) appreciations of social influence from a real and ideal perspective; and (5) assessment of the condition experienced in the use of physical spaces, as well as its impact on their use. The study concludes that innovation and adherence to trends becomes essential, otherwise there is a risk of being a service that practically ceases to be substantial to society; there is an absence of formal conceptualizations regarding the topic; The analysis of the social function must be deeper, since it cannot really be identified; and the definition of space should not be limited to the physical, but rather think more about virtual modalities

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Author Biographies

Werner Alberto Juárez Padilla, Universidad Nacional Autónoma de México

Es Licenciado en Bibliotecología (Universidad Autónoma de San Luis Potosí, México) y Maestro en Bibliotecología y Estudios de la Información (Universidad Nacional Autónoma de México). Se ha desempeñado como encargado del Centro de Documentación (CEDOC) de El Colegio de San Luis, México (Centro Público de Investigación CONHACYT), como asistente editorial de la revista científica institucional, además, como asistente editorial de la Revista Educando para Educar de la Benemérita y Centenaria Escuela Normal del Estado de San Luis Potosí, México. Actualmente se desempeña como encargado del archivo histórico del Instituto Estatal Electoral del estado de Chihuahua, México. 

Celia Mireles-Cárdenas, Universidad Autónoma de San Luis Potosí, México

Es licenciada en Biblioteconomía (Universidad Autónoma de San Luis Potosí, México), Maestría en Bibliotecología y Estudios de la Información (Universidad Nacional Autónoma de México) y Doctora en Biblioteconomía y Documentación (Universidad Complutense de Madrid, España). Actualmente tiene nombramiento de Profesora-Investigadora de tiempo completo en la Universidad Autónoma de San Luis Potosí y en 2024 fue ratificada como Directora de la Facultad de Ciencias de la Información de la misma universidad. En su vasta experiencia, está reconocida como investigadora del SNII (Nivel I) y perfil PRODEP. Además, cuenta con amplia experiencia en dirección de tesis de pregrado y posgrado, docencia y publicaciones científicas arbitradas e indizadas.

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Published

2024-06-30

How to Cite

Juárez Padilla, W. A., & Mireles-Cárdenas, C. (2024). Social function of public libraries in Mexico and review of the current use of physical spaces. Revista Estudios De La Información, 2(3), 94–111. https://doi.org/10.54167/rei.v2i1.1578
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