Data literacy as a component of information literacy and the new roles of information professionals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54167/rei.v1i2.1380

Keywords:

information literacy, information professionals, librarians, information management, statistics

Abstract

Information literacy has experienced constant change due to the growing relevance of data in today's society. Information professionals, such as librarians, must adapt to new technologies and challenges, with statistics being an essential skill to understand and utilize data across various disciplines. Librarians can play a crucial role in data management, interpretation, and application, opening opportunities to become data librarians and research data management specialists. Beyond traditional libraries, information professionals can enrich interdisciplinary research, ensure data integrity, and foster a robust research ecosystem. Technology and statistics are key components of information literacy, as data represents an endless source of knowledge and opportunities in a digital world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alejandro Villegas-Muro, Universidad Autónoma de Chihuahua, México

Es licenciado en Ciencias de la Información, maestro en Innovación Educativa y doctor en Educación, Artes y Humanidades, por la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Autónoma de Chihuahua (UACH), México. Es docente de la Facultad de Filosofía y Letras UACH desde 2019. Además, es colaborador del Cuerpo Académico ‘Estudios de la Información’ en la misma universidad. Actualmente se desempeña como docente de la Facultad de Filosofía y Letras UACH en las licenciaturas en Historia y Filosofía. Es miembro del Sistema Nacional de Investigadoras e Investigadores (nivel Candidato) y sus líneas de investigación son: Alfabetización mediática, alfabetización informacional, alfabetización en datos y diseño curricular en educación superior.

References

Carbonell-Alcocer, A. y Gertrudix-Barrio, M. (2019). Evaluación de una intervención educativa para la alfabetización en datos mediante el uso del método científico y el aprendizaje situado. Revista Mediterránea de Comunicación 10(2), 213-241. https://www.doi.org/10.14198/MEDCOM2019.10.2.6

Carlson, J., y Johnston, L. R. (2015). Introduction. En J. Carlson e I. Johnston (Eds.), Data information literacy: Librarians, data, and the education of a new generation of researchers (pp. 1-8). Purdue University Press. https://bitly.ws/33ncQ

Carlson, J., Johnston, L.R., y Westra, B. (2015). Developing the data information literacy project. En J. Carlson e I. Johnston (Eds.), Data information literacy: Librarians, data, and the education of a new generation of researchers (pp. 35-50). Purdue University Press. https://bitly.ws/33ncQ

Chartered Institute of Library and Information Professionals. (2023). Data librarians. https://www.cilip.org.uk/page/DataLibrarians

Frické, M. (2023). Artificial intelligence and librarianship: Notes for teaching. SoftOption. https://bitly.ws/33neQ

García-Marco, F. J. (2009). El movimiento iSchools: Posicionando los estudios de la biblioteconomía y documentación en la era de la información. Anuario ThinkEP, 1(3), 95-99. https://bitly.ws/33neV

Gobierno de España. (4 de abril de 2023). La dataesfera en la que vivimos: El sistema de datos interconectado. https://bitly.ws/33nf2

González, L., Pérez, C., Peralta, M. J., y Meneses, G. (2020). El movimiento iSchools en Iberoamérica: Un análisis de su producción científica. Revista Publicando, 27(7), 10-22. https://bitly.ws/33nf7

Martín-González, Y., e Iglesias-Rodríguez, A. (2021). Alfabetización en datos: Diseño de un nuevo escenario formativo para el contexto universitario. Revista Ibero-Americana de Ciencias de la Información 1(14), 318-330. https://bitly.ws/33nf9

Marzal, M. (2020). A taxonomic proposal for multiliteracies and their competences. Profesional de la Información, 29(4), e290435. https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.35

National Science Foundation (Estados Unidos de América). (2007). Cyberinfrastructure vision for 21st century Discovery. National Science Foundation. https://www.nsf.gov/pubs/2007/nsf0728/nsf0728.pdf

New Jersey Institute of Technology. (26 de abril de 2023). Embedded librarianship: Integrating the library into your course. https://researchguides.njit.edu/embedded

Ramírez-Sánchez, M., Rivas-Trujillo, E., y López-Lezama, J. M. (2019). La e-research en el proceso de recogida y análisis de datos en el estudio de caso. Revista Espacios, 41(40), 14-24. https://www.revistaespacios.com/a19v40n41/19404114.html

Reinsel, D., Gantz, J. y Rydning, J. (2018). The digitization of the world from edge to core. Seagate. https://bitly.ws/33nfc

Rodríguez, M. (31 de agosto de 2023). 6 trabajos que la Inteligencia Artificial está creando y qué tipo de preparación requieren. https://www.bbc.com/mundo/articles/ck5lkj34jyxo

Schield, M. (2004). Information literacy, statistical literacy and data literacy. International Association for Social Science Information Service and Technology Quarterly, 28(2), 7-14. https://www.doi.org/10.29173/iq790

Schneider, R. (2013). Research data literacy. Communications in Computer and Information Science, 397, 135-137. https://doi.org/10.1007/978-3-319-03919-0_16

Universidad Oberta de Catalunya (2023). Infomediarios. http://cv.uoc.edu/UOC/a/moduls/90/90_294a/web/main/m6/v5_2.html

Wiggins, A. y Sawyer, S. (2012). Intellectual diversity and the faculty composition of iSchools. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 63(1), 8-21. https://doi.org/10.1002/asi.21619

Wolff, A., Gooch, D., Cavero Montaner, J. J, Rashid, U., y Kortuem, G., (2016). Creating an understanding of data literacy for a data-driven society. The Journal of Community Informatics, 12(3), 9-26. https://doi.org/10.15353/joci.v12i3.3275

Wouters, P. (2006). What is the matter with e-science? Thinking aloud about informatisation in knowledge creation. https://bitly.ws/33ngE

Published

2023-12-15

How to Cite

Villegas-Muro, A. (2023). Data literacy as a component of information literacy and the new roles of information professionals. Revista Estudios De La Información, 1(2), 98–108. https://doi.org/10.54167/rei.v1i2.1380
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    180
  • PDF (Español)
    167

Metrics