Recreation, a space for physical activity, games and sports
DOI:
https://doi.org/10.54167/rmccf.v3i8.1581Keywords:
recess, students, physical activity, sport, gamesAbstract
The objective is to analyze the physical activity, ludic and sports games played during recess by elementary school students in Chihuahua. It is comparative cross-sectional descriptive research, where 123 of 180 students participated, to whom a digital survey on physical activity at recess was applied, Likert type with a Cronbach's Alpha of .851, which measures the variables of physical activity, ludic games and sports. The significant results were that girls liked playing games, walking, playing catch, jumping rope, playing on the swings, playing with women-men and talking more than boys. Males, on the other hand, like to play sports, play soccer and play with men more than females. Therefore, it is concluded that recess is of great importance for the active practice of children where the physical activities that they do most during this time are playful games, playing soccer and walking.
Downloads
References
Alonso, E. (2015). La socialización a través del juego. (Tesina). Universidad Pedagogía Nacional. Morelia, Michoacán.
Barbeira, S., Navarro, R. y Rodriguez, J.E. (2017). Hábitos deportivos y de actividad física en escolares de educación primaria en función de la edad y género. Revista digital de Educación Física, 8(44), 104-111. https://bit.ly/4eAdahF
Camerino, O. (2000). Aportaciones del Deporte Recreativo. https://docplayer.es/5327506-Aportaciones-del-deporte-recreativo.html
Chavez, A.L. (2013). Una mirada a los recreos escolares: el sentir y pensar de los niños. Costa Rica. Educare, 17(1), 11-21. https://bit.ly/3RzOXOL
EcuRed. (2019). Juego lúdico. https://bit.ly/4cskaeC
Eiviño, G. (2011). Innovación en el aprendizaje. Comunicarse. https://www.comunicarseweb.com/biblioteca/innovacion-en-el-aprendizaje
Garay, B., Vizcarra, M.T. y Ugalde, A.I. (2017). Los recreos, laboratorios para la construcción social de la masculinidad Hegemónica. Universidad del país Vasco. Vitoria Gasteiz. https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:xKbM-Fvjk-gJ:https://revistas.usal.es/index.php/1130-3743/article/download/teoredu292185209/17953+&cd=6&hl=es-419&ct=clnk&gl=mx
Gras, P. y Paredes, J. (2015). El recreo ¿solo para jugar? España. EmasF, 6(36), 24-27. https://emasf.webcindario.com/El_recreo_solo_para_jugar.pdf
Hernán-Gómez, V.B. y Trigueros, C. (2005). Utilización de los recreos como espacios educativos. Revista digital EfDeportes, 10(80), 1-1. https://www.efdeportes.com/efd80/recreos.htm
Hernández, R. y Mendoza, C.P. (2018). Metodología de la Investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mc Graw Hill Education.
Monte, Y. (2018). Los juegos en el recreo. Villa María: Universidad Nacional de Villa María. http://biblio.unvm.edu.ar/opac_css/doc_num.php?explnum_id=1769
Muñoz, J.M. (2009). La importancia de la socialización en la educación actual. Innovacion y Expereincias Educativas. 14, p.1.
Organización Mundial de la Salud. (2022). Actividad física. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/physical-activity
Serón, T. y Catalán, M. (2021). Identidad de Género y Salud Mental. Revista chilena de neuro-psiquiatría, 59(3), 234-247. https://dx.doi.org/10.4067/s0717-92272021000300234
Surrá, A. (2021). El recreo escolar ¿es realmente importante? https://ibe.tv/el-recreo-escolar-es-realmente-importante/
Vallejo, L. (2010). Descanso pedagógico y la jornada escolar. El descanso pedagógico y la jornada escolar. www.pedagogiaydialectica.org/tesis_descans_pedagogico.doc
Downloads
Published
How to Cite
-
Abstract256
-
PDF (Español)93
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ma. Concepción Soto Valenzuela, Wilberth Velducea Velducea, Teresa de Jesús Barreras Villavelazquez, Celina Almendra Acevez Almeida

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.