Recreation, a space for physical activity, games and sports

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54167/rmccf.v3i8.1581

Keywords:

recess, students, physical activity, sport, games

Abstract

The objective is to analyze the physical activity, ludic and sports games played during recess by elementary school students in Chihuahua. It is comparative cross-sectional descriptive research, where 123 of 180 students participated, to whom a digital survey on physical activity at recess was applied, Likert type with a Cronbach's Alpha of .851, which measures the variables of physical activity, ludic games and sports. The significant results were that girls liked playing games, walking, playing catch, jumping rope, playing on the swings, playing with women-men and talking more than boys. Males, on the other hand, like to play sports, play soccer and play with men more than females. Therefore, it is concluded that recess is of great importance for the active practice of children where the physical activities that they do most during this time are playful games, playing soccer and walking.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ma. Concepción Soto, FCCF-UACH

Doctora en Ciencias de la Cultura Física con una formación básica en Educación Física. Profesora-investigadora en la Universidad Autónoma de Chihuahua desde hace 14 años. Coordinadora y catedrática del Doctorado en Ciencias de la Cultura Física de la Facultad de Ciencias de la Cultura Física del 2018 a 2022. Autora de libros, capítulos de libros y artículos científicos sobre la desarrollo y formación de competencias docentes. Con perfil PRODEP desde el 2017. Responsable del Cuerpo Académico 142: Actividad Física y Desarrollo Integral. Directora de más de 100 tesis terminadas de nivel licenciatura, maestría y doctorado. Dentro del Sistema Nacional de Investigadores en el 2022. Actualmente Secretaria de Investigación y Posgrado de la FCCF-UACH 2022-2028.

References

Acevedo, V., Gutiérrez, J., Huneeus, M. y Puga, M. (2021). Recreo en casa. Aprender a convivir a través del juego. Sinéctica, (57), https://doi.org/10.31391/s2007-7033(2021)0057-015
Alonso, E. (2015). La socialización a través del juego. (Tesina). Universidad Pedagogía Nacional. Morelia, Michoacán.
Barbeira, S., Navarro, R. y Rodriguez, J.E. (2017). Hábitos deportivos y de actividad física en escolares de educación primaria en función de la edad y género. Revista digital de Educación Física, 8(44), 104-111. https://bit.ly/4eAdahF
Camerino, O. (2000). Aportaciones del Deporte Recreativo. https://docplayer.es/5327506-Aportaciones-del-deporte-recreativo.html
Chavez, A.L. (2013). Una mirada a los recreos escolares: el sentir y pensar de los niños. Costa Rica. Educare, 17(1), 11-21. https://bit.ly/3RzOXOL
EcuRed. (2019). Juego lúdico. https://bit.ly/4cskaeC
Eiviño, G. (2011). Innovación en el aprendizaje. Comunicarse. https://www.comunicarseweb.com/biblioteca/innovacion-en-el-aprendizaje
Garay, B., Vizcarra, M.T. y Ugalde, A.I. (2017). Los recreos, laboratorios para la construcción social de la masculinidad Hegemónica. Universidad del país Vasco. Vitoria Gasteiz. https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:xKbM-Fvjk-gJ:https://revistas.usal.es/index.php/1130-3743/article/download/teoredu292185209/17953+&cd=6&hl=es-419&ct=clnk&gl=mx
Gras, P. y Paredes, J. (2015). El recreo ¿solo para jugar? España. EmasF, 6(36), 24-27. https://emasf.webcindario.com/El_recreo_solo_para_jugar.pdf
Hernán-Gómez, V.B. y Trigueros, C. (2005). Utilización de los recreos como espacios educativos. Revista digital EfDeportes, 10(80), 1-1. https://www.efdeportes.com/efd80/recreos.htm
Hernández, R. y Mendoza, C.P. (2018). Metodología de la Investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mc Graw Hill Education.
Monte, Y. (2018). Los juegos en el recreo. Villa María: Universidad Nacional de Villa María. http://biblio.unvm.edu.ar/opac_css/doc_num.php?explnum_id=1769
Muñoz, J.M. (2009). La importancia de la socialización en la educación actual. Innovacion y Expereincias Educativas. 14, p.1.
Organización Mundial de la Salud. (2022). Actividad física. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/physical-activity
Serón, T. y Catalán, M. (2021). Identidad de Género y Salud Mental. Revista chilena de neuro-psiquiatría, 59(3), 234-247. https://dx.doi.org/10.4067/s0717-92272021000300234
Surrá, A. (2021). El recreo escolar ¿es realmente importante? https://ibe.tv/el-recreo-escolar-es-realmente-importante/
Vallejo, L. (2010). Descanso pedagógico y la jornada escolar. El descanso pedagógico y la jornada escolar. www.pedagogiaydialectica.org/tesis_descans_pedagogico.doc

Published

2024-06-27

How to Cite

Soto, M. C., Velducea Velducea, W., Barreras Villavelazquez, T. de J., & Aceves Almeida, C. A. (2024). Recreation, a space for physical activity, games and sports. Revista Mexicana De Ciencias De La Cultura Física, 3(8), 1–14. https://doi.org/10.54167/rmccf.v3i8.1581
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    82
  • PDF (Español)
    33

Metrics

Most read articles by the same author(s)