Social Media: Threat To Oppressors Or Tool To Oppress?

Authors

  • Perla Marina Núñez Barrón Instituto de Pedagogía Critica

DOI:

https://doi.org/10.54167/qvadrata.v2i4.779

Keywords:

Social networks, social movements, tools of oppression, threat of oppressors, oppressed

Abstract

Social networks are a communication tool that is becoming more and more important in people’s daily lives, they have various uses, including interacting, communicating and giving an opinion on any matter, this flow of information can be used for many purposes. One of them would be to liberate the masses, by favoring analysis, reflection and critical thinking to generate knowledge, information and participation of users in the democratic life of the country and in search of a better quality of life. Or its counterpart, the use of social networks to oppress, because despite the ease with which we obtain information, it sometimes arrives manipulated, censored or misrepresented due to the massive surveillance exercised by the oppressors on the internet. Both cases will be analyzed throughout this article

Author Biography

Perla Marina Núñez Barrón, Instituto de Pedagogía Critica

Licenciada en Educación Primaria por la Benemérita y Centenaria Escuela Normal del Estado de Chihuahua, Master en desarrollo educativo en el Centro Chihuahuense de estudios de Posgrado, doctorante en el Instituto de Pedagogía Critica

References

Borjas M. La evaluación del aprendizaje como compromiso: una visión des-de la pedagogía crítica. 2014 impreso. México

Damano D. En plena era digital, internet continúa siendo una temida amenaza para gobiernos opresores. Blog Amnistía Internacional. 2018. Blog Amnistía Internacional octubre 2020 https://www.cva.itesm.mx/biblioteca/pagina_con_formato_version_oct/apaweb.html.

Elizondo, M & Picot, C. El sujeto posmoderno en las redes sociales., de FaHCE 2011 , septiembre 2020 Sitio web: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.1539/ev.1539.pdf

Estrada R.. ‘Privacidad’: el lado oscuro de las redes sociales., de El financie-ro, 2018 octubre 2020 Sitio web: https://www.cva.itesm.mx/biblio-teca/pagina_con_formato_version_oct/apaweb.html

Freire P. Pedagogía del Oprimido.55 ed.; Siglo XXI, 2005, editores. México

Galeano S. “Cuáles son las redes sociales con más usuarios del mundo (2020).” marketing 4 Ecommerce3 febrero 2020: 1. marketing 4 Ecommerce. 22 octubre 2020 https://marketing4ecommerce.net/cuales-redes-sociales-con-mas-usuarios-mundo-2019-to-p/#:~:text=El%20informe%20mostraba%20que%20en,un%207%2C8%25%20m%C3%A1s.

García Jiménez, R. Panoptismo: nuevas formas de control social, 2009 , en Contribuciones a las Ciencias Sociales, noviembre 2019 recuperado en www.eumed.net/rev/cccss/06/rgj2.htm

Giroux H. Teoría y resistencia en educación. Una pedagogía para la oposición. Prologo Paulo Freire. 2004, Siglo XXI editores. México DF

Munera M. CIENCIA DE LA INFORMACIÓN Y GESTIÓN DEL CONOCIMIENTO, 2012, octubre 2020, de Dialnet Sitio web: https://www.cva.itesm.mx/biblioteca/pagina_con_formato_ver-sion_oct/apaweb.html

Pat i ño L.¿Cuánto valor tiene un ‘like’ en su vida?. 2019,octubre 2020, de Eltiempo Sitio web: https://www.eltiempo.com/tecnosfera/nove-dades-tecnologia/el-significado-de-un-like-en-las-redes-socia-les-406570

Rivera J. Evgeny Morozov: El Engaño de la Red, cómo no liberar el mun-do.2011, septiembre 2020, de Sociología y Redes sociales Sitio web: http://sociologiayredessociales.com/2011/12/evgeny-morozov-el-engano-de-la-red-como-no-liberar-el-mundo

Rivera R. De la Red a las calles: #YoSoy132 y la búsqueda de un imaginario político alternativo. 2014, octubre 2020, de scielo Sitio web: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pi-d=S0187-57952014000200004

Zaragoza M. Zapatistas sin fronteras. Las redes de solidaridad con Chiapas y el altermundismo, 2010. octubre 2020, de Scielo Sitio web: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pi-d=S1870-23332010000200009

Published

2020-12-13

How to Cite

Núñez Barrón, P. M. . (2020). Social Media: Threat To Oppressors Or Tool To Oppress?. Qvadrata, 2(4), 109–121. https://doi.org/10.54167/qvadrata.v2i4.779

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.