The body and the teaching of architecture

An approach to understanding the relationship between the student body and university education

Authors

  • Blanca Zúñiga Alegría Universidad de Talca

DOI:

https://doi.org/10.54167/qvadrata.v2i4.777

Keywords:

Biopolitics, Higher education, Cognitive capitalism, Architecture, Disciplined bod, Disciplined bodies

Abstract

The relationship between the sensitive body and the intellect at times is conflicted in contemporaneity, to the point that only the intellectual / rational relationship of things tends to prevail, over values and knowledge related to the senses and intuition. This break is due to multiple reasons that are identified in this text from before the industrial revolution to today. This look is drawn from philosophy, from sociology, as well as from theory in architecture. It is also necessary to mention that the school system, as well as the spaces where they live, is also influencing the standardization and training of the bodies. It is also necessary to mention that the school system, as well as the spaces where they live, are also influencing the standardization and training
of the bodies. This phenomenon becomes patent when they enter the University, which is intended to be attacked in the architecture school through a series of academic exercises that would return values such as time, the relationship of the intellectual body with the sensitive body in function of establishing integral bodies for the proper development of the profession of architect.

Author Biography

Blanca Zúñiga Alegría, Universidad de Talca

Arquitecta de la Universidad de Chile; Master in Housing and Urbanism, Architectural Association, Londres; Doctorando en Doctorado en Educación y Cultura, en la Universidad  de Artes  y  Ciencias  Sociales  de  Chile (Arcis)/Universidad Católica del Maule. Su campo de investigación se desarrolla en torno a la posición del cuerpo contemporáneo, desde los espacios pedagógicos, espacios domésticos, hasta los espacios ciudadanos.

En la actualidad se desempeña como académico de planta, Profesor Asistente, en la Universidad de Talca, Chile

References

Arendt, Hannah (2016) La condición humana. Paidós. Buenos Aires—. (1996) Entre el pasado y el futuro. Ediciones peninsula, Barcelona

Attick, Dennis (2017) Homo Economicus at School: Neoliberal Educa-tion and Teacher as Economic Being. en : Educational Studies, 02 january 2017, vol.53(1), pp.37-48

Augé, Marc (2000) Non-places. Verso, London

Blackman, Liza (2008) The Body: The Key Concepts. Berg, New York

Colomina, Beatriz (2007) Domesticity at War. mit Press

Debord, Guy (1995) La sociedad del espectáculo, Ediciones naufragio, Santiago de Chile

Deleuze, Gilles (2006), Post-scriptum sobre las sociedades de control, Polis. Revista latinoamericana 13

Donzelot, Jaques (1998) Policía de las familias. Editorial nueva visión, Bue-nos Aires —. La conservación de los hijos. fuente : oea, http://iin.oea.org/cursos_a_dis-tancia/la_conservacion_de_los_hijos.pdf

Esposito, Roberto (2005), Inmunitas, Amorrortu editores, Buenos Aires

Evans, Robin, Translation From Drawing to Building (2002) Aabooks, London

Foucault, Michel (2012), Vigilar y castigar: nacimiento de la prisión. Biblio-teca nueva. España

Han, Byung-Chul (2014) Psicopolítica. Herder, Barcelona

Heidegger, Martin. (2005) Qué significa pensar. Editorial Trotta, Madrid.—. (2002) Serenidad. Ediciones del Serbal, Barcelona

Platón (1871) Fedón , en: Obras completas. Medina y Navarro, Editores, Madrid

Raposo, Alfonso (2009). Vivienda social. la obsolescencia de las maquinas de regulación social. antología. en: Revista electrónica DU&P. Diseño y Paisaje. volumen vi, nº18, Universidad Central de Chile, Santiago

Riobó, Enrique; Villaroel Francisco (2019) Belleza plástica, eugenesia y educación física en Chile: presentación de la fuente “aspectos de la educación física”, de luis bisquertt (1930) en: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=s0104-59702019000200673

Román, Juan et al. (2013). Talca , cuestión de educación. Arquine, Ciudad de México.

Rowe, Peter (1995) Modernity and Housing, The mit Press, Cambridge Massachusets

Sennet, Richard (2017). El artesano, Editorial Anagrama, Barcelona.

Taige, Karel. The Minimum Dwelling (2002) mit Press

Tapia, L., García Linera, A., Vega , O., Orada, R. (2010) El Estado. Campo de lucha, Muela del Diablo Editores, La Paz, Bolivia

Vega, Eugenio (2016) La construcción de la Bauhaus como referente cultural. Revista Infolio, julio 2016, nº 6 .en: http://www.infolio.es/06in-folio/bauhaus/bauhaus.htm

Virilio, Paul. (1997) El cibermundo, la política de lo peor . Ediciones Cátedra. Madrid

Yanez, Javier. (2018) La era de la eugenesia: cuando la pseudociencia se hizo ley. en: https://www.bbvaopenmind.com/ciencia/biociencias/la-era-de-la-eugenesia-cuando-la-pseudociencia-se-hizo-ley/

Published

2020-12-13

How to Cite

Zúñiga Alegría, B. . (2020). The body and the teaching of architecture: An approach to understanding the relationship between the student body and university education. Qvadrata, 2(4), 71–92. https://doi.org/10.54167/qvadrata.v2i4.777