Speech acts of the teacher in its communicative relational dimension with the students of early childhood education

Authors

  • Yildret Rodríguez Avila Corporación Universitaria del Caribe CECAR
  • Jorge Luis Barboza Hernández Corporación Universitaria del Caribe - CECAR
  • Nubia Hernández-Flórez Corporación Universitaria del Caribe
  • Olena Klimenko Institución Universitaria de Envigado

DOI:

https://doi.org/10.54167/qvadrata.v5i9.1176

Keywords:

Spoken language, speech, speech acts, education, communication process

Abstract

Introduction: According to Austin (1990) and Searle (1986), speech acts are the basic communicative unit that implies an intention, with the classroom being a scenario for permanent updating of speech acts that act as indicators of favorable conditions or not for learning.
Objective: The objective of this study was to analyze the most frequent speech acts used by Early Childhood Education teachers in their communicative relational dimension with students.
Method: A mixed study, descriptive level, cross-sectional. The corpus is made up of audio recordings obtained under informed consent, carried out in three (3) early childhood education classrooms of two (2) sessions for an approximate time of 1 hour each. The instrument for observation and recording of speech acts, designed ad hoc, was used. The analysis of the data is of frequency, categorized according to the typology: assertive, directive, commitment, expressive and declarative acts and the different sub-acts. To determine the illocutionary force and the sincerity conditions, content analysis was applied.
Results: The results indicate that the most frequent acts are directive and assertive, within which orders, questions and stories prevail; that is, all the discursive action resides in the teacher, denoting traditional pedagogies that limit autonomous development, critical thinking, collaborative work and communication.
Conclusions: The implications of the communication process between the teacher and the students are discussed for the creation of optimal conditions for the promotion of creative thinking, socio-emotional, linguistic skills and autonomous learning.

Author Biographies

Yildret Rodríguez Avila, Corporación Universitaria del Caribe CECAR

Docente de español y literatura, investigadora en escritura y literatura. Escribo cuentos para niños, poesía y artículos académicos. Dirigí un taller literario en Venezuela. Y, actualmente soy directora de la Revista Estudiantil “El Bonche”. He publicado cuentos para niños, poemarios y artículos de investigación.

Jorge Luis Barboza Hernández, Corporación Universitaria del Caribe - CECAR

Licenciado en letras
Magister en Educación superior
Doctorado en Educación

Nubia Hernández-Flórez, Corporación Universitaria del Caribe

Psicóloga Universidad de Pamplona. Máster en Gestión de la Calidad. Universidad Católica de Valencia. España
Máster En Avances en Investigación tratamientos en psicopatologías y salud. Universidad de Valencia España.
Doctoranda en Ciencias de la Educación. Universidad Cuauthemoc México.

Olena Klimenko, Institución Universitaria de Envigado

Psicóloga, Magister en Ciencias Sociales, Doctora en Psicopedagogía, Docente titular Institución Universitaria de Envigado

References

Azhari, A., Priono, P. y Nuriadi, N. (2018). Speech Acts of Classroom Interaction. International Journal of Linguistics, Literature and Culture, 4(2), 24-45. https://sloap.org/journals/index.php/ijllc/article/view/72

Austin, J. (1990). Cómo hacer cosas con las palabras. (3ra reimpresión). Barcelona: Paidós.

Berko, J. y Bernstein, N. (1999). Psicolingüística. (2da ed.). Madrid: Editorial Mc Graw Hill.

Bernstein, B. (1977). La estructura del discurso pedagógico. Madrid: Morata.

Bermudez, M. (2021). El discurso académico del profesor. Funciones de la entonación en la conferencia universitaria. Universidad Central “Martha Abreu” de las Villas, Santa Clara, Cuba. https://dspace.uclv.edu.cu/bitstream/handle/123456789/12819/attachment5-2.pdfsequence=1&isAllowed=y

Cassany, D., Luna, M. y Sanz, G. (2000) Enseñar lengua (6ta edic.). Barcelona: Graó Editores.

Chakin, M. y Dibdyaningsih, H. (2019). An analysis of teacher speech act in giving motivation for English students. Journal of English Language Teaching and Islamic Integration, 2(2), 218-229. https://doi.org/110.31227/osf.io/yzh34

De Almeida, F., de Oliveira Marques, P., Adão, J., Teixeira, Z. y Porto, M. (2019) The Paradigms of Traditional Educational Culture in the Context of Liquid Modernity: An Empirical Study. Creative Education, 10, 784-795. https://doi.org/10.4236/ce.2019.104058.

Guadarrama, J. E. (2022). Intencionalidad, actos de habla y creación de la realidad social en John Searle. Repositorio de la Universidad Autónoma del Estado de México. http://hdl.handle.net/20.500.11799/113122

Hall, M., Hall, W. y Caselli, N. (2019). Deaf children need language, not (just) speech. First Language, 39(4), 367-395. https://doi.org/10.1177/0142723719834102

Halliday, M. (1998). El Lenguaje como Semiótica Social. Colombia: Fondo de Cultura Económica.

Hernández, D. (2021). El aula revisitada: la innovación de los espacios educativos desde un enfoque comunicativo. EDUR. Educação em Revista, 37(e23204). http://dx.doi.org/10.1590/0102-469823204.

Jaramillo-Valencia, B., Castaño-Barreneche, L. y Ossa-Álvarez, K. (2022). El habla y su desarrollo a través de la didáctica. Revista Docencia Universitaria, 23(1), 1-21. https://doi.org/10.18273/revdu.v23n1-2022001

Kroetz, K., da Silva Gallon, M. y Ferraro, J. (2020). The supremacy of the writing over orality: an analysis of mathematical practices of subjects of a german colonization region. Cadernos de História da Educação, 19(2), 614-627. https://doi.org/10.14393/che-v19n2-2020-20

Leona, P. (2021). Mentira, actos de habla y actos políticos. Formas y funciones de la (in) sinceridad en el discurso de campaña (2015/2019). [Tesis de Maestría], Universidad Nacional de Quilmes, https://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/3896

Llorenç, A. (2018). La enseñanza del lenguaje en la escuela. Lengua oral, lectura y escritura. Barcelona: UOC.

Ministerio de Educación y Deportes (2005). Currículo de Educación Inicial. Caracas: Autor.

Porlán, R. (1998). Constructivismo y escuela. (4ta. Edición). Sevilla: Díada.

Rodrigo, S. (2020). «Perdona/termine»: Los actos de habla directivos en mediaciones laborales. Verba: Anuario Galego de Filoloxía, 47, 87-106. https://doi.org/10.15304/verba.47.5725

Rodríguez, M. E. (1995). “Hablar en la escuela: ¿Para qué? ¿Cómo? Lectura y Vida, 16(3), 31-40. http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a16n3/16_03_Rodriguez.pdf

Santamarina, M. y Núñez, M. (2018). Formación sobre didáctica de la lengua oral de los docentes de Educación Infantil: un estudio comparativo. Profesorado: revista de curriculum y formación del profesorado, 22(1), 177-196. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/63640

Santosa, A. y Kurniadi, A. (2020). Speech act analysis of teacher talk in EFL classroom. Journal Penelitian Humaniora. 21(2), 101-107. https://doi.org/10.23917/humaniora.v21i2.9871

Searle, J. (1986). Actos de Habla. Madrid: Cátedra.

Sumedi, S. y Rovino, D. (2020). Speech Act Analysis of English Teacher Talk at SMP

Negeri 1 Rangkasbitung. Journal of English Language and Culture, 10(2), 121-131, https://journal.ubm.ac.id/index.php/english-language-culture/article/view/2142

Toro, S. y Tejeda, R. (2020). Estudio diagnóstico de la expresión oral como habilidad comunicativa en la educación inicial. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa (REFCalE), 8(2), 59-75. http://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/issue/view/281.

Yépez, E. y Padilla Álvarez, G. (2021). La oralidad y las dimensiones del lenguaje en los infantes. Revista Cognosis. 6(EE-I-), 1-22. https://doi.org/10.33936/cognosis.v6i0.1973

Zamora Úbeda, Z. (2021). Los actos de habla en el discurso docente. Revista Científica de FAREM-Estelí, 10(40), 64-80. https://doi.org/10.5377/farem.v10i40.13045

Published

2023-06-27

How to Cite

Rodríguez Avila, Y., Barboza Hernández, J. L., Hernández-Flórez, N., & Klimenko, O. (2023). Speech acts of the teacher in its communicative relational dimension with the students of early childhood education. Qvadrata, 5(9), 31–57. https://doi.org/10.54167/qvadrata.v5i9.1176

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.