Abstract
The review of free textbooks for the 2023-2024 school cycle revealed a strong emphasis on ancient Mexico in the historical narrative and imagery used, alongside a notable absence of the colonial period. Within the framework of the New Mexican School, subjects were grouped into four formative areas, leading to the elimination or dilution of some traditional subjects into what are now known as “Projects”. Among these subjects are the history of Mexico and mathematics. In this article, through a historiographical analysis, the reasons behind the prevalence of ancient Mexico are explored, considering the limited attention given to other stages of Mexican history, and even less to the colonial period, which is scarcely addressed. The results suggest a nationalist inclination on the part of the Mexican government, seeking to exalt the pre-Hispanic roots of the country while downplaying the impact of the Spanish colonial period by associating it with a history of repression, genocide, invasion, and plunder. It is argued that, in addition to the new focus on decolonial and intercultural didactics, the teaching of history in Mexico continues to highlight a past that promotes national cohesion, through the selection of specific contents, such as the exaltation of pre-Hispanic Mexico.
References
Azteca Noticias (2023a, 1 de agosto). Los nuevos libros de la SEP están atiborrados de carga ideológica. https://www.youtube.com/watch?v=ziL8XEwj8V4
Azteca Noticias (2023b, 2 de agosto). Nuevos libros de texto fomentan el desprecio al trabajo a la cultura y a la familia. https://www.youtube.com/watch?v=0NKzC-M8t_0
Camba Ludlow, Ú. (2022). Ecos de la Nueva España. Los siglos perdidos en la historia de México. Grijalbo.
Choppin, A. (2001). Pasado y presente de los manuales escolares. Revista Educación y Pedagogía, 13 (29-30), 209-229. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/7515
Cruz Beltrán, J. (2023). Enfoques didácticos de la Conquista y virreinato en México. Distanciamiento y puentes historiográficos entre propuestas curriculares y discurso oficial, 2019-2022. Debates por la Historia, 2(11), 137-166. https://doi.org/10.54167/debates-por-la-historia.v11i2.1142
De Sousa, B. (2018) Introducción a las epistemologías del sur. En M. Meneses y K. Bidaseca (Eds.), Epistemologías del sur (pp. 25-62). Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.
El Financiero (2023, 29 de agosto). ¿No qué no? Estos estados sí repartirán los libros de texto de la SEP. https://www.elfinanciero.com.mx/nacional/2023/08/29/no-que-no-estos-estados-si-repartiran-los-libros-de-texto-de-la-sep/
Galindo, A. (2020). El campo del pensamiento decolonial latinoamericano. Religación. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 5(25), 14-26. https://www.redalyc.org/journal/6437/643769231002/html/
Grupo Fórmula (2023, 25 de julio). Educación de México es un caos con el nuevo modelo educativo: Alma Maldonado. https://www.youtube.com/watch?v=ogR8xVy0quQ
Krauze, E. (2023). 4T: Adiós a la historia. https://letraslibres.com/historia/4t-adios-a-la-historia/28/08/2023/
La Jornada (2023, 8 de agosto). Los libros tienen una estructura diferente que causa desconcierto, sostiene experto. https://www.jornada.com.mx/2023/08/08/politica/003n2pol
Matos Moctezuma, E. (2012). Usos y abusos de la arqueología. Arqueología mexicana, (46), 12-22. https://arqueologiamexicana.mx/mexico-antiguo/usos-y-abusos-de-la-arqueologia
Ortiz, A., Maloof, A., y Mejía, H. (2021). Decolonizar las ciencias de la educación. Pedagogía, altersofía y hacer educativo decolonial. Revista Boletín Edipe, 10(12), 58-87. https://doi.org/10.36260/rbr.v10i12.1569
Pérez Vejo, T. (2021). La memoria que nos divide: la Conquista. En A. Salafranca y T. Pérez Vejo (Eds.), La conquista de la identidad. México y España, 1521-1910 (pp. 153-163). Turner / Universidad Autónoma de Nuevo León.
SEP [Secretaría de Educación Pública]. (2023a). Múltiples lenguajes. Cuarto grado. Secretaría de Educación Pública.
SEP (2023b). Múltiples lenguajes. Primer grado. Secretaría de Educación Pública.
SEP (2023c). Múltiples lenguajes. Quinto grado. Secretaría de Educación Pública.
SEP (2023d). Múltiples lenguajes. Segundo grado. Secretaría de Educación Pública.
SEP (2023e) Múltiples lenguajes. Sexto grado. Secretaría de Educación Pública.
SEP (2023f). Múltiples lenguajes. Tercer grado. Secretaría de Educación Pública.
SEP (2023g). Múltiples lenguajes. Trazos y palabras. Primer grado. Secretaría de Educación Pública.
SEP (2023h). Nuestros saberes. Cuarto grado. Secretaría de Educación Pública.
SEP (2023i). Nuestros saberes. Primer grado. Secretaría de Educación Pública.
SEP (2023j). Nuestros saberes. Segundo grado. Secretaría de Educación Pública.
SEP (2023k). Nuestros saberes. Tercer grado. Secretaría de Educación Pública.
SEP (2023l). Proyectos comunitarios. Cuarto grado. Secretaría de Educación Pública.
SEP (2023m). Proyectos comunitarios. Quinto grado. Secretaría de Educación Pública.
SEP (2023n). Proyectos comunitarios. Segundo grado. Secretaría de Educación Pública.
SEP (2023o). Proyectos comunitarios. Sexto grado. Secretaría de Educación Pública.
SEP (2023p). Proyectos comunitarios. Tercer grado. Secretaría de Educación Pública.
SEP (2023q). Proyectos de aula. Primer grado. Secretaría de Educación Pública.
SEP (2023r). Proyectos de aula. Tercer grado. Secretaría de Educación Pública.
SEP (2023s). Proyectos escolares. Cuarto grado. Secretaría de Educación Pública.
SEP (2023t). Proyectos escolares. Quinto grado. Secretaría de Educación Pública.
SEP (2023u). Proyectos escolares. Sexto grado. Secretaría de Educación Pública.
SEP (2023v). Proyectos escolares. Tercer grado. Secretaría de Educación Pública.
SEP (2023w). Un libro sin recetas para la maestra y el maestro. Fase 5. Secretaría de Educación Pública.
Sosenski, S. (2015). Enseñar historia de la infancia a los niños y las niñas: ¿para qué? Revista Tempo e Argumento, 7(14), 132-154. http://dx.doi.org/10.5965/2175180307142015132
Vargas, N. (2011). La historia de México en los libros de texto gratuito: Evidencia de las transformaciones en los modelos de integración nacional. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 16(49), 489-523. https://www.redalyc.org/pdf/140/14018533008.pdf
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 José Eduardo Cruz Beltrán