Proposal of a theoretical model to evaluate the relevance of doctoral theses in researcher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54167/rei.v2i1.1550

Keywords:

Doctoral theses, evaluation of relevance, gray literature, objects of knowledge, impact evaluation, scientific development, training of researchers

Abstract

The doctoral thesis as an intentional element in the training of scientific researchers must be conceived as a long-term systemic process, rather than as an isolated act or as a mere academic requirement. Its results should be projected into the generation of a scientific culture present in higher education institutions and research centers that influence various elements of scientific development. This research proposal identifies a theoretical model that allows evaluating the relevance of doctoral theses, based on two areas of analysis: internal relevance (referring to the object of knowledge or thesis); and external relevance (focused on the subject and its interrelationships), each divided into two dimensions, adding four: internal consistency of the object of knowledge, influence of the object of knowledge in the generation of knowledge, impact of the object of knowledge on the individual subject and impact on the collective subject; In turn, the proposed model is disaggregated into 24 features that characterize the process of influence of doctoral theses in the corresponding contexts. The proposal concludes in the need to develop complementary evaluation alternatives, which go beyond the mere qualitative or quantitative description without having a formal metric as a reference, which identifies a more objective condition of the achievement of the value chain in which this process of evaluation is involved. investigative training.

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Author Biographies

Marisela Caldera Franco, Tecnológico Nacional de México Campus Chihuahua II

Doctora en Educación (Universidad Autónoma de Chihuahua, México), investigadora y profesora del Tecnológico Nacional de México campus Chihuahua II y de la Universidad Autónoma de Chihuahua desde hace 29 años, con más de 15 artículos científicos publicados y dirección de nueve tesis de maestría. Es miembro del Sistema Nacional de Investigadores e Investigadoras (SNII nivel 1) y miembro del Cuerpo ‘Académico Educación Matemática y Computación’ ITCHID-CA-2, LIIADT: Didáctica de la Matemática/Tecnología Aplicada a la Educación. Cuenta con Perfil Deseable PRODEP

Verónica Valenzuela González, Tecnológico Nacional de México Campus Chihuahua II

Maestra en Educación campo práctica docente, investigadora y profesora del Tecnológico Nacional de México campus Chihuahua II desde hace 23 años, con más de 10 artículos científicos publicados y miembro del Cuerpo Académico ‘Educación Matemática y Computación’ ITCHID-CA-2, LIIADT: Didáctica de la Matemática/Tecnología Aplicada a la Educación. Cuenta con Perfil Deseable PRODEP

Javier Tarango, Universidad Autónoma de Chihuahua

Profesor-investigador de tiempo completo en la Universidad Autónoma de Chihuahua, México (UACH). Es miembro del Sistema Nacional de Investigadores, Nivel II. Cuenta con estudios como doctor en Educación, maestría en Ciencias de la Información y maestría en Desarrollo Organizacional. Realiza sus actividades académicas en los programas educativos de maestría en Innovación Educativa y doctorado en Educación, Artes y Humanidades (UACH) y es líder del cuerpo académico consolidado ‘Estudios de la Información’ (UACH-CA-088). Es Editor en Jefe de la Revista Estudios de la Información, coeditor de Tecnociencia Chihuahua: Revista en Ciencia y Tecnología, y miembro del comité editorial de más de 20 revistas internacionales.

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Published

2024-06-30

How to Cite

Caldera Franco, M., Valenzuela González, V., & Tarango, J. (2024). Proposal of a theoretical model to evaluate the relevance of doctoral theses in researcher training. Revista Estudios De La Información, 2(3), 112–130. https://doi.org/10.54167/rei.v2i1.1550
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