College work of a Curriculum Reform Committee from the Circle of Innovation - Bachelor's Degree in Physical Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54167/rmccf.v9i3.1562

Keywords:

Teamwork, creative profiles, decision making, physical education, teachers

Abstract

Educational institutions, from the global production of knowledge, recognize the need to integrate highly effective teams, in the field of planning, implementation and evaluation of study plans, the effectiveness of these teams is a key factor for quality assurance in the training of university students. A qualitative study of a Curricular Reform Committee. The Creative Problem Solving Styles Inventory was applied to a team of 17 teachers. The study carried out determined the creativity profile of each participant in their creative performance for decision-making in each phase of a problem-solving process within the framework of teamwork (collegiate). It was found, among the committee members, that the most dominant profile in its dimension (D1) was that of optimizer, with 35%, followed by the creative profile of implementer with 28%. While the idea generating profile was reported with 28%. It was possible to identify that the conceptualizer profile was found to have its lowest percentage, just 9%. The study allowed the team to recognize how creativity operates according to the cognitive demand of the tasks aimed at making collegiate decisions in curricular approaches, identify strengths and areas of opportunity in the team, to promote a healthy work interaction, of respect in the sense of recognizing the profile of each of the members in the relevance of assigning tasks.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ma. Concepción Soto, FCCF-UACH

Doctora en Ciencias de la Cultura Física con una formación básica en Educación Física. Profesora-investigadora en la Universidad Autónoma de Chihuahua desde hace 14 años. Coordinadora y catedrática del Doctorado en Ciencias de la Cultura Física de la Facultad de Ciencias de la Cultura Física del 2018 a 2022. Autora de libros, capítulos de libros y artículos científicos sobre la desarrollo y formación de competencias docentes. Con perfil PRODEP desde el 2017. Responsable del Cuerpo Académico 142: Actividad Física y Desarrollo Integral. Directora de más de 100 tesis terminadas de nivel licenciatura, maestría y doctorado. Dentro del Sistema Nacional de Investigadores en el 2022. Secretaria de Investigación y Posgrado de la FCCF-UACH 2022-2024.

References

Aguirre, F.J. y Barraza, L. (2021). El trabajo colegiado y sus implicaciones: diseño de una propuesta pedagógica. Revista Educación, 45(2), 1-13. https://bit.ly/3dqqF93
Alcaraz, R.E. (2017). Liderazgo para el éxito: equipos de trabajo altamente efectivos. https://bit.ly/3KytQZ2
Arrea, C. (2016). Más sobre el trabajo en equipo. Acta Médica Costarricense, 58(3), 96-99. https://bit.ly/4bI3kse
Basadur, T., Beuk, F. & Monllor, J. (2017, August). Regulatory fit: how individuals progress through the stages of the creative process. In Academy of Management Proceedings, No. 1. 1-6. https://doi.org/10.5465/ambpp.2010.54501129
Diaz, G.S.E. y Santos, O.C. (2021). El trabajo colegiado remoto y la gestión académica de dos instituciones educativas públicas, distrito de San Juan de Lurigancho-Lima, 2020. Revista Igobernanza, 4(15), 122-142. https://doi.org/10.47865/igob.vol4.2021.130
Glinz, P. (2015). Un acercamiento al trabajo colaborativo. Revista Iberoamericana de Educación. http://repositoriorscj.dyndns.org:8080/xmlui/handle/PSCJ/851
Gutiérrez, E., y Sánchez, A. (2022). Clima escolar y trabajo colegiado en una modalidad virtual en una institución educativa pública. Revista de estudios y experiencias en educación, 21(45), 168-182. https://doi.org/10.21703/0718-5162.v21.n45.2022.009
Martínez, J.I, Ramírez, A. y Ramírez, J.P. (2019). Experiencias del trabajo colegiado en la Universidad Autónoma de Nayarit: una mirada desde las academias. Revista Digital de Divulgación e Investigación Turística. KIKAME, 7(7), 55-70. https://www.researchgate.net/publication/338594655_
Meneses, R. y Navarro, J. (2015). ¿Cómo mejorar la eficacia de los equipos a través de los procesos grupales? Un ejemplo en la industria automotriz. Papeles del Psicólogo, 36,(3). 224-229. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=77842122008
Revelo-Sánchez, O., Collazos-Ordoñez, C.A. y Jiménez-Toledo, J.A. (2018). El trabajo colaborativo como estrategia didáctica para la enseñanza/aprendizaje de la programación: una revisión sistemática de literatura. TecnoLógicas, 21, (41). 115-134. http://www.scielo.org.co/pdf/teclo/v21n41/v21n41a08.pdf

Published

2024-08-22

How to Cite

Zueck Enríquez, M. del C., Blanco Vega, H., Gastelum Cuadras, G., Barrón Lujan, J. C., & Soto, M. C. (2024). College work of a Curriculum Reform Committee from the Circle of Innovation - Bachelor’s Degree in Physical Education. Revista Mexicana De Ciencias De La Cultura Física, 3(9), 59–72. https://doi.org/10.54167/rmccf.v9i3.1562
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    29
  • PDF (Español)
    29

Metrics

Most read articles by the same author(s)