The «parrhesía» and a new «distribution of the sensible»

The experiences of memory and justice in the neighborhood of La Boca and the political-pedagogical praxis of the Bachillerato Popular Germán Abdala

Authors

  • Jessica Enith Fajardo Carrillo Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales - Argentina

DOI:

https://doi.org/10.54167/qvadrata.v4i8.967

Keywords:

Parrhesía, memory, justice, Germán Abdala Popular High School, March of torches

Abstract

This article is part of the master's thesis entitled "Organizational practices of justice and care in the Bachillerato Popular Germán Abdala (2018)". Taking elements of political and social theory, we carry out a case analysis of a school of Social and Cooperative Management located in the neighborhood of La Boca in the Ciudad Autónoma de Buenos Aires. The objective is to show the territorial reconfigurations of the commemoration of the civic-military coup of March 24, 1976, in the face of situations of institutional violence experienced by young people during the years 2017 and 2018. In this way, we account for a structural phenomenon the democratic systems of América Latina and reveal the aesthetic and political link between the rituals for memory and the social movements that carry out Popular Education projects.

References

Foucault, M. (2014). Clase del 2 de febrero de 1983 . En M. Foucault, El gobierno de sí y de los otros (págs. 161-196). Buenos Aires : Fondo de Cultura Económica .

Foucault, M. (2017). Clase del 1 de febrero de 1984. En M. Foucault, El coraje de la verdad (págs. 17-48). Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Gramsci, A. (1916). Socialismo y cultura. En A. Gramsci, Il Grido del Popolo (Páginas escogidas en: Oprimidos y opresores) (págs. 15-25). Buenos Aires: Dunken.

Gramsci, A. (1917). Tres principios, tres ordenes . En A. Gramsci, Il Grido del Popolo (Páginas escogidas en: Oprimidos y opresores) (págs. 19-25). Buenos Aires : Dunken .

Legarralde, M. (2018). Combates por la memoria en la escuela: La transmisión de la última dictadura militar en las escuelas secundarias de la provincia de Buenos Aires (2008-2013). Tesis de posgrado. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias. Obtenido de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.1547/te.1547.pdf

Mitre, S. (2014). El Totem y otras Marcas de Memoria. XI Congreso Argentino de Antropología Social, (págs. 1-12). Rosario. Obtenido de https://cdsa.aacademica.org/000-081/453

Raggio, S. (2004). La enseñanza del pasado reciente. Hacer memoria y escribir la historia en el aula. La Historia Enseñada, 95-111.

Rancière, J. (2016). El malestar en la estética. Buenos Aires: Capital intelectual.

Published

2022-12-28

How to Cite

Fajardo Carrillo, J. E. (2022). The «parrhesía» and a new «distribution of the sensible»: The experiences of memory and justice in the neighborhood of La Boca and the political-pedagogical praxis of the Bachillerato Popular Germán Abdala. Qvadrata, 4(8), 109–125. https://doi.org/10.54167/qvadrata.v4i8.967