Pedagogization of Infancy in Mexico: Children, Teachers and disciplinary techniques towards the end of 19th century
PDF (Español)

Keywords

Modern Pedagogy
school discipline
infancy

How to Cite

Magallanes Delgado, M. del R. (2024). Pedagogization of Infancy in Mexico: Children, Teachers and disciplinary techniques towards the end of 19th century. Debates Por La Historia, 12(2), 123–143. https://doi.org/10.54167/debates-por-la-historia.v12i2.1690

Metrics

Abstract

In this work, it is analyzed the pedagogization of infancy in Mexico at the end of the 19th century, in the context of public school modernization and the educational function of school discipline that were published in pedagogic journals that characterized children as holders of inappropriate habits and behaviors and justified control of children´s bodies as an institutionalized action. The arguments are grounded in the experience of national conferences (1889, 1890), the contents published in journals and the Interior Regulation for National Elementary Schools of 1896. In this pedagogic modernity, teachers were committed to educate infants as social individuals and guarantee the transmission of knowledge to children in its three dimensions: intellectual, physical and moral. In terms of methodological approach, it was conducted a historiographic review of education and brief articles of Mexican teachers who published in México Intelectual, El Escolar Mexicano, La Enseñanza, La Instrucción Publica Mexicana y El Eco Pedagógico. It was concluded that surveillance and control of children’s’ body was achieved through the application of disciplinary strategies; however, family collaboration was regarded as important if education wanted to achieve its goals: to educate integrally for a social life.

https://doi.org/10.54167/debates-por-la-historia.v12i2.1690
PDF (Español)

References

Ballesteros y Márquez, F. (1905). Pedagogía y práctica de la enseñanza. Sin editorial.

Barroso, J. (1895). Algo sobre la disciplina escolar. Revista El eco pedagógico, Tomo I, 336-342.

Bustamante Zamudio, G. (2020). Comenio y la Didáctica magna: el problema de la formación. Editorial pedagógica.

Chávez, E. (1897). Reglamento interior para las Escuelas Nacionales de Enseñanza Primaria, 1896. Revista de la Instrucción Pública Mexicana, Tomo II, 3-16.

Chávez, E. (1896). Reglamento para el gobierno interior de la Escuela Normal de Profesores. Revista de la Instrucción pública Mexicana, Tomo I, 402-510.

Foucault, M. (1984). Vigilar y castigar. El nacimiento de la prisión. Siglo XXI.

Gagini, C. (1890). Disciplina escolar. Revista El escolar mexicano, Tomo II, 105-108.

Galindo Peláez, G. A. (2023). Una pedagogía a través de la imprenta. La revista México Intelectual y la difusión del proyecto educativo de Enrique C. Rébsamen, 1889-1895. Revista Mexicana de Historia de la Educación, 11(21), 131-152. https://doi.org/10.29351/rmhe.v11i21.400

González Villareal, J. R. (2011). La violencia escolar. Una historia del presente. Universidad Pedagógica Nacional.

Hermida, A. (1951). Segundo Congreso Nacional de Instrucción 1890-1891. Secretaría de Educación Pública.

Lionetti, L. (2015). Cuerpo y castigo. La penalidad física en las escuelas elementales de Buenos Aires y la campaña en el siglo XIX. Quinto Sol. Revista de Historia, 9 (2), 1-21. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=23141098002

Luévanos Aguirre, C., Ochoa Villanueva, E. M., y Reyes Rubalcaba, O. (2014). Entre normas y travesuras. Niñez y cotidianidad en los preludios del siglo XX. Ed. Prometeo.

Luri, G. (2015). La escuela contra el mundo. El optimismo es posible. Ariel.

Magallanes Delgado, M. (2016). La educación laica en México. La enseñanza de la moral práctica, XIX-XX. Policromía.

Menéndez, R. (1899). Preceptos disciplinarios. Revista La enseñanza moderna, Tomo II, 130-134.

Meneses, E. (2001). Tendencias educativas oficiales en México 1811-1921. Porrúa.

Narodowski, M. (1994). Infancia y poder. La conformación de la pedagogía moderna. Aique.

Oviedo, D. (1898). Disciplina escolar. Revista La Enseñanza, Tomo II, 40-45.

Rangel Bernal, L., y Magallanes Delgado, M. R. (2022). Aspectos de la violencia escolar en Zacatecas: disciplina, castigo corporal y castigo razonado en el siglo XIX. En M. G. Cedeño (coord.), Historia de la educación novohispana y decimonónica, tomo 1 (pp. 25-50). Sociedad Mexicana de Historia de la Educación.

Rébsamen, E. (1890). Lista de temas para la parte oral de los exámenes profesionales de aspirantes al título de profesor o profesora de instrucción primaria elemental. Revista México intelectual.

Rodney-Rodríguez, Y., y García-Vera, M. (2014). Estudio histórico de la violencia escolar. Revista VARONA, 59, 41-49. https://www.redalyc.org/pdf/3606/360636905008.pdf

Samara, M. (1889). El amor de los niños base de la disciplina escolar. El escolar mexicano, (1).

Tanck de Estrada, D. (2010). El siglo de las luces. En D. Tanck (coord.), Historia mínima de la educación en México (pp. 67-98). El Colegio de México.

Toro Blanco, P. (2008). Disciplina y castigos: fragmentos de la cultura escolar en los liceos de hombres en Chile en la segunda mitad del siglo XIX. Cuadernos Interculturales, 6 (11), 127-144. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55261107

Torres Aguilar, M. (2012). Publicaciones sobre la educación en México en el siglo XIX. Revista historia de la educación latinoamericana, 15(20), 245-274. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/2296/2247

Torres, G. (1898). La disciplina escolar. Revista México Intelectual, Tomo II, 10-14.

Torres, G. (1899). Disciplina escolar, táctica de la mano. Revista México Intelectual, Tomo XXI, 188-192.

Valle-Barbosa, M. A., Vega-López, M. G., Flores-Villacencio, M., y Muñoz de la Torre, A. (2014). Los castigos escolares utilizados como técnica para mantener la disciplina en las escuelas mexicanas a partir del siglo XIX. Revista de Educación y Desarrollo, 28, 61-68. https://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/28/028_Valle.pdf

Valenzuela, C. (2019). La educación en la era de lo securitario: el declive de la disciplina. Pedagogía y saberes, 5, 103-112. http://www.scielo.org.co/pdf/pys/n51/0121-2494-pys-51-103.pdf

Villalpando Quiroz, C. (2007). La disciplina y el castigo en las escuelas primarias de la ciudad de México, cambios y permanencia, 1889-1911 [Tesis de Maestría no publicada]. Universidad Pedagógica Nacional, México.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 María del Refugio Magallanes Delgado

Downloads

Download data is not yet available.