Motor development in physical education using Mexican sign language in students with hearing disabilities

Authors

  • Paulina Yesica Ochoa-Martínez Facultad de Deportes, Universidad Autónoma de Baja California (UABC), México.
  • Javier Arturo Hall-López Facultad de Deportes, Universidad Autónoma de Baja California (UABC), México.
  • Abel Alberto Carmona López Facultad de Deportes, Universidad Autónoma de Baja California (UABC), México.

DOI:

https://doi.org/10.54167/rmccf.v2i6.1208

Keywords:

Motor Development, Hearing Impairment, Physical Education, School, Sign Language

Abstract

To evaluate the effects of a physical education program using Mexican sign language in students with hearing disabilities on motor coordination development. Method: A quantitative approach was used, with a quasi-experimental design, the program was implemented for 24 weeks using the Mexican sign language and a series of didactic strategies with expected learning towards the development of coordination capacities, the impact of the program was evaluated in 24 students with disabilities before and after using the KTK test: Körperkoordinationstest für Kinder by Kiphard and Schiling. Result: Statistically significant differences were evidenced before compared to after the intervention in the motor quotient using the mixed 2 x 2 analysis of variance (ANOVA) test, Conclusion: it is possible to infer that from physical education the present program is a positive strategy for the improvement of motor development in students with hearing disabilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Javier Arturo Hall-López, Facultad de Deportes, Universidad Autónoma de Baja California (UABC), México.

Licenciatura en Educación Física, Escuela Superior de Educación Física, Universidad Autónoma de Sinaloa, Maestría en Ciencias del Deporte opción Biología, Universidad Autónoma de Chihuahua, Doctorado en Medicina del Deporte Universidad Católica “Nuestra Señora de la Asunción” Paraguay, Profesor Investigador de Tiempo Completo de la Facultad de Deportes de la Universidad Autónoma de Baja California, integrante del cuerpo académico en consolidación UABC-CA-175 Ciencias de la Actividad Física y Deporte, Línea de Generación y Aplicación de Conocimiento: Motricidad Humana. Adscrito al Sistema Nacional de Investigadores SNI del Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología CONACYT. Perfil deseable por parte del Programa de Mejoramiento al Profesorado PRODEP, Estancia de investigación en la Universidad Alexandru Ioan Cuza,  de Iasi, Rumania en el 2015 mediante la beca Coimbra Group Scholarship Programme for Young Professors and Researchers from Latin American Universities, Posdoctorado en la Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Huelva, España, Beca Fundación Carolina 2014. Post-doctorado en el Laboratorio de Biociencias de la Motricidad Humana de la Universidad Federal de Rio de Janeiro, Brasil, Beca Santander para Jóvenes Investigadores Iberoamericanos 2015. Ganador  en los años 2008, 2011, 2012, 2013, 2014 y 2015 en   el Certamen Nacional de Investigación en el Área de la Cultura Física y Deporte  organizado por la Comisión Nacional de Cultura Física y Deporte.

Published

2023-05-26

How to Cite

Ochoa-Martínez, P. Y. ., Hall-López, J. A. ., & Carmona López, A. A. . (2023). Motor development in physical education using Mexican sign language in students with hearing disabilities. Revista Mexicana De Ciencias De La Cultura Física, 2(6), 1–9. https://doi.org/10.54167/rmccf.v2i6.1208
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    243
  • PDF (Español)
    209

Metrics