Experiences in Lenguage Learning and Identity of retorno students in the BA program in Language Teaching and Translation in a Mexican State University on the border region with the U.S

Experiencias en el aprendizaje de lenguas e identidad de alumnos de retorno en la Licenciatura de Lenguas y Traducción en una universidad publica en la frontera con Estados Unidos

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.54167/qvadrata.v6i12.1211

Palabras clave:

Key words: education system, identity, language, retorno, transnationalism, university

Resumen

Migration has been part of the history of Mexico and the United States for some time. There has been significant research recently on this migration, particularly the crossing and re-crossing of the border and its impact on social, cultural, and linguistic issues. In this article, we discuss the experiences of retorno students in the BA program of Language Teaching and Translation in a Mexican state university on the border with the U.S. They lived in the United States a certain period of time and have returned to Mexico to attend university. We include the voices of these participants to gain insight into their perceptions of their identities and the changes they witnessed regarding language learning. Through a qualitative framework and drawing on semi-structured interviews, data reveals how these students feel about their identities from a cultural, social, personal, and linguistic stance, as well as how these two educational contexts relate, and other transnationalism issues. Findings support Casinader´s (2017) view of transnationalism as a “dynamic instability” revealing that transnationalism is perceived differently by each of the participants and that these experiences they have had effect how they view themselves

Biografía del autor/a

Tatiana Galván de la fuente, Universidad Autónoma de Baja California

Profesor-Investigador en la Facultad de Idiomas-Campus Ensenada. Doctora en Lingüística Aplicada- TESOL (Teaching English to Speakers of Other Languages) de la Universidad de Southampton, Reino Unido. Cuenta con el Perfil Prodep y es miembro del Sistema Nacional de Investigadores e Investigadoras.

Eyder Gabriel Sima Lozano, Universidad Autónoma de Baja California

Doctor en Antropología. Profesor-investigador de tiempo completo de la Facultad de Idiomas y coordinador de Investigación y Posgrado de la Universidad Autónoma de Baja California (UABC), extensión Ensenada, México. Cuenta con el perfil Prodep y es miembro del Sistema Nacional de Investigadores (SNI, I). Entre sus líneas de investigación se encuentran lenguas en contacto, actitudes hacia las lenguas indígenas, procesos de mantenimiento y desplazamiento de lenguas indígenas, interrogación y argumentación en textos confrontativos, y movimientos retóricos

Jesús Eduardo Fong Flores, Universidad Autónoma de Baja California

Doctor en Filología y Estudios Lingüísticos por la Universidad Nacional de Educación a Distancia, Madrid, España. Es Profesor-investigador de Tiempo Completo en Facultad de Idiomas de la Universidad Autónoma de Baja California. Es miembro del Cuerpo Académico Lingüística Aplicada en Estudios Fronterizos, Perfil PRODEP, y pertenece al Sistema Nacional de Investigadores e Investigadoras (SNII).

Citas

Bach, R. L., & Brill, H. (1991). Impact of IRCA on the US Labor Market and Economy. Institute for Research on Multiculturalism and International Labor, Binghamton, NY, SUNY.

Be, P. (2011). Dimensiones culturales e identidades situadas: la herencia maya en migrantes yucatecos a Estados Unidos. Estudios de Cultura Maya, 38. 167-192.

Bean, F. D., Corona, R., Tuirán, R., & Woodrow-Lafield, K. A. (1998). The quantification of migration between Mexico and the United States. Migration Between Mexico and the United States, Binational Study, 1, 1-90.

Berry, J. W. (1992). Acculturation and adaptation in a new society. International migration, 30, 69-69.

 

Binford, L. (2005). A generation of migrants why they leave, where they end up. NACLA Report on the Americas, 39(1), 31-39.

 

Buckingham, D. (2008). Introducing identity. En Buckingham (Ed.), Youth, identity, and digital media (pp. 1-24). The MIT Press.

Casinader, N. (2017). Transnationalism, Education and Empowerment. The Latent Legacies of Empire. Routledge.

Cohen, Louis, Manion, Lawrence, & Morrison, Keith (2011). Research Methods in Education. Routledge: Taylor & Francis Group. London and New York.

Corona, R. y Rodolfo T. (1998). Tamaño y características de la población mexicana en edad ciudadana residente en el país y en el extranjero durante la Jornada Electoral del Año 2000, Subcomisión Sociodemográfica, Anexos I.1, I.2 y I.3 al Informe de la Comisión de Especialistas para el Estudio de las Modalidades de Voto entre los Mexicanos que viven en el Extranjero. IFE, informe no publicado.

Cortez, N. A., García, A. K. y Altamirano, A. I. (2015). Estudiantes migrantes de retorno en México: Estrategias emprendidas para acceder a una educación universitaria. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 20(67), 1187-1208. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662015000400008&lng=es&tlng=es

Christiansen, M. S., Trejo Guzmán, N. P., & Mora-Pablo, I. (2018). You know English, so why don’t you teach?” Language ideologies and returnees becoming English language teachers in Mexico. International Multilingual Research Journal, 12(2), 80-95.

De los Santos, Galván, González & Núñez. (2020). Revealing the Educational Experiences of los Otros Dreamers. College of Composition and Communication, Vol 72 (2). 

Durand, J, Zuñiga, V. (1998). Distribución de los mexicanos, mayores de edad (nacidos en México) en Estados Unidos a nivel nacional, estatal y por condado, Anexos de la Subcomisión Sociodemográfica, Informe Final de la Comisión de Especialistas para el Estudio de las de Voto de los Mexicanos Residentes en el Extranjero, Instituto Federal Electoral.

Durand, J., Massey, D. S, y Charvet, F. (2000). The Changing Geography of Mexican Immigration to the United States: 1910-1996, Social Sciences Quarterly 81(1), pp. 1-15. http://www.catedrajorgedurand.udg.mx/sites/default/files/2000_changing_geography_of_mexican_migration.pdf

Durand, J., Massey, D. S.  y Parrado, E. (1999). The new era of mexican migration to the United States, The Journal of American History 86(2), 518–536. https://doi.org/10.2307/2567043

González-Barrera, A., Lopez, M. y Tohal, M. (2015). More Mexicans leaving than coming to the US. Pew Research Center. http://www.pewhispanic.org/2015/11/19/more-mexicans-leaving-than-coming-to-the-u-s/

González, N., Moll, L. y Amanti, C. (2006). Funds of knowledge: Theorizing practices in households, communities and classrooms. Lawrence Erlbaum Associates.

Hagan, J. M. (1998). Social networks, gender, and immigrant incorporation: Resources and constraints. American sociological review, 55-67.

Hamman, E. T. (1999). The Georgia Project: A Binational Attempt to Reinvent a School District in Response to Latino Newcomers [Doctoral dissertation]. University of Pennsylvania.

Hamann, E. T., Zuñiga, V., y Sánchez, J. S. (2008). From Nuevo León to the USA and back again: Transnational students in Mexico. Journal of Immigrant & Refugee Studies, 6(1), 60-84. https://doi.org/10.1080/15362940802119245

Hazán, M. (2014). Understanding Return Migration to Mexico: Towards a Comprehensive Policy for the Reintegration of Returning Migrants (San Antonio: MATT Working Paper), 22.

Hazan, P. (2017). Beyond borders: The new architecture of transitional justice?. International Journal of Transitional Justice, 11(1), 1-8.

Izquierdo, E, A. (2011). Times of Losses: A False Awareness of the Integration of Immigrants. Migraciones Internacionales, 6(1).

Jacobo, M. (2014): “Diáspora en retorno: Inclusión en el sistema educativo mexicano de retornados, dreamers e hijos de migrantes. Memorias. Seminario Permanente de Evaluación de Políticas y Prácticas Educativas. CIDE, CLEAR Y PIPE.

La Barbera, M. (2014). Identity and migration: An introduction. In Identity and migration in Europe: Multidisciplinary perspectives (pp. 1-13). Cham: Springer International Publishing.

Massey, D. S., Arango, J., Hugo, G., Kouaouci, A., Pellegrino, A., & Taylor, J. E. (1994). An evaluation of international migration theory: The North American case.Population and development Review, 699-751.

Moctezuma, Ma. (2013). “Retorno de migrantes a México. Su reformulación conceptual” Papeles de Población, Vol. 17, Núm. 77.  Toluca, México. Universidad Autónoma del Estado de México. Julio-  septiembre.

Moll, L. C., Amanti, C., Neff, D., y Gonzalez, N. (1992). Funds of knowledge for teaching: Using a qualitative approach to connect homes and classrooms. Theory Into Practice, 31(2), 132-141. https://doi.org/10.1080/00405849209543534.

Mora, A., Trejo, N. P., y Roux, R. (2016). The complexities of being and becoming language teachers: Issues of identity and investment. Language and Intercultural Communication, 16(2), 182–198. doi:10.1080/14708477.2015.1136318.

Mora, P. (2015). Transnationals Becoming English Teachers in Mexico: Effects of Language Brokering and Identity Formation. Gist Education and learning Research Journal, Vol. 10, pp.7-28.  

Mora P., Lengeling, I., M., y.Basurto, N. M. (2015). Crossing broders: Stories of transnationals becoming English Language teachers in Mexico. Signum: Studios da Linguagem 18(2), 326–348. doi:10.5433/2237-4876.2015v18n2p326.

Pablo, I. M., Rivas, L. R., Lengeling, M., & Crawford, T. (2015). Transnationals becoming English teachers in Mexico: Effects of language brokering and identity formation. Gist: Education and Learning Research Journal, (10), 7-28.

Padilla, L. (1994). Mobility, Family Formation, and Fertility in a Transitional Society: Toward a Theoretical Synthesis. Philippine Sociological Review, 42(1/4), 142-158.

Petrón, M. (2009). Transnational teachers of English in Mexico. The High School Journal 92(4), 115–128. https://www.jstor. org/stable/40364009?seq=1#page_scan_tab_contents.

Petrón, M., & Greybeck, B. (2014). Borderlands epistemologies and the transnational experience. Education and Learning Research Journal 8, 137–155. doi:10.26817/issn.1692-5777.

Pew Research Center. (2015). More Mexicans leaving than coming to the U.S. http://www.pewhispanic.org/ files/2015/11/2015-11-19_mexican-immigration__FINAL.pdf.

Rao, A., & Stasio, F. (2017). The Other Deamers. The State of Things. https://www.wunc.org/post

Rivas, L. (2013). Returnees’ identity construction at a BA TESOL Program in Mexico. Profile issues in teachers’ professional Development 15(2), 185–197. https://revistas.unal.edu.co/index.php/profile/article/view/39071/42067

Seidman, I. (2012) Interviewing as qualitative research: A guide for researchers in education and

the social sciences. Teachers college press.

Trejo, N. P., Mora, A., Mora, I, Lengeling, M.., y. Crawford, T. (2016). Learning transitions of returnee english language teachers in Mexico. Lenguas en Contexto, 13, 121–133. http://www.facultaddelenguas.com/lencontexto/? seccion=revista&script=visor&idrevista=21&pagina=121.

Zúñiga, V., y Hamann, E. T. (2009). Sojourners in Mexico with US school experience: A new taxonomy for transnational students. Comparative Education Review, 53(3)329-353. https:// doi.org/10.1086/599356.

Zúñiga, V., y Hamann, E. T. (2015). Going to a home you have never been to: The return migration of mexican and american-mexican Children. Children’s Geographies 13(6), 643–655. doi:10.1080/14733285.2014.936364.

Zuñiga, V. (2000). Migrantes internacionales de México a Estados Unidos: hacia la creación de políticas educativas binacionales. en Tuirán K. (Ed.), Migración México-Estados Unidos: opcio­nes de política (pp. 300-327). CONAPO.

Zúñiga, V y Reyes, M. (2006). La cultura de los pasaporteados: Familia y migración internacional en Vallecillo, Nuevo León”, en Isabel Ortega Ridaura (Ed.). Fondo Editorial Nuevo León.

Zúñiga, V. y Sánchez, J. (23 de Mayo de 2000). Alumnos transnacionales en Nuevo León: Hacia una política educativa [Ponencia no publicada] Foro de Consulta para el Programa Nacional de Educación 2007-2012. Monterrey, Nuevo León

Publicado

2025-03-13

Cómo citar

Galván de la fuente, T., Sima Lozano, E. G., & Fong Flores, J. E. (2025). Experiences in Lenguage Learning and Identity of retorno students in the BA program in Language Teaching and Translation in a Mexican State University on the border region with the U.S: Experiencias en el aprendizaje de lenguas e identidad de alumnos de retorno en la Licenciatura de Lenguas y Traducción en una universidad publica en la frontera con Estados Unidos. QVADRATA. Estudios Sobre educación, Artes Y Humanidades, 7(13), 20–35. https://doi.org/10.54167/qvadrata.v6i12.1211

Número

Sección

Artículos

Artículos similares

1 2 3 4 > >> 

También puede Iniciar una búsqueda de similitud avanzada para este artículo.